Geofencing testas idag på buss 55 i Göteborg. När bussen kör upp på Götaälvbron så sänks hastigheten automatiskt till 15 kilometer i timmen.
– Hur mycket chauffören än gasar så är det styrt att den inte går fortare, säger säger Karl Orton, teknisk chef Keolis.
Styrs via gps-signaler
I september och oktober kontrollerade bussföretaget Keolis hastigheten på 6744 turer. I Göteborg körde 3 av 10 kontrollerade bussar för fort. Genom att använda Geofencing skulle bussflottan kunna bli mer laglydig.
Det som krävs är en teknisk utrustning i bussarna som kan ta emot gps-signaler. Via en digital karta skapas sedan zoner där hastigheten som ska gälla i zonen fylls i.
Fungerar det här på alla bussar redan idag?
- Nej, men allt eftersom bussflottan byts ut. Om fem år så kommer den här tekniken redan finnas installerad i de nya bussarna, säger Karl Orton, teknisk chef Keolis.
På uppdrag av Regeringen har Trafikverket, med flera samarbetspartners, tagit fram en strategi för hur geofencing kan införas på bred front i samhället. På torsdagen presenterades planen på Lindholmen Science park i Göteborg.
- Till en början riktar det sig till yrkestrafiken och att de ska införa det här frivilligt. Det kan vara bussbolag eller till exempel taxibolag, säger Lena Erixon, generaldirektör Trafikverket.
Kan ni på sikt med den här tekniken tvinga vanliga bilister att köra lagligt?
- Ja i förlängning. Men det är inte där vi kommer börja. Men kan vi få yrkestrafiken att hålla hastigheten så vet vi att det kommer påverka alla annan trafik och hastigheterna kommer sänkas, säger Lena Erixon, generaldirektör Trafikverket.