I bussen fanns totalt 58 passagerare varav 52 var ungdomar. Förutom de tre som omkom skadades över 20 personer så allvarligt att de behövde sjukhusvård. Ungdomarna på bussen var högstadieelever från Skene som var på väg till Klövsjö för att åka skidor.
Efter olyckan på E45:an i Härjedalen gjorde Statens haverikommission en utredning. De kom fram till att det inte var något fel på vägbanan som kan ha orsakat olyckan. Däremot var föraren, enligt haverikommissionen, troligen påverkad av trötthet.
Friades i tingsrätten
Detta leder fram till att busschauffören åtalas för vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Men han friades av Borås tingsrätt.
Beslutet överklagades av åklagaren och i dag faller domen i hovrätten. På torsdagen meddelade Hovrätten för västra Sverige att de fastställer tingsrättens friande dom.
I ett pressmeddelande på hovrättens hemsida motiverar de fastställandet av domen: ”Hovrätten kommer fram till att åklagaren inte har visat att chauffören varit trött eller sömnig och ogillar därför åtalet”.
– Dessutom var det ingen av de som hördes i målet hade på något sätt uppmärksammat något som tydde på att föraren var trött. Att han hade vinglat eller inte bländat av vid möte eller liknande. Då kom vi fram till att det inte är styrkt att han var trött eller sömnig, säger Henrik Winman, Hovrättslagman.
Hovrätten avvisar trötthetsanalys
Åklagare Michael Bäckström, som överklagade domen från tingsrätten med motiveringen att det borde ställas högre krav på busschauffören, tycker däremot att det fanns tillräckligt starka bevis.
– Jag kan förstå resonemanget och slutsatsen, jag tycker för min del att bevisningen borde ha räckt.
I nuläget är det oklart om Michael Bäckström vill överklaga till nästa instans.
– Man ska ha klart för sig att det normalt sett ställs höga krav för att få upp ett mål i Högsta domstolen, säger han.
När målet togs upp i Borås tingsrätt i april i år slog rätten fast att trafikolyckan orsakades på grund av att föraren tappade kontrollen över bussen eftersom hans koncentration var ”nedsatt på grund av trötthet eller sömnighet”.
”Han är väldigt lättad”
Hovrätten tar tydligare ställning för föraren, och menar att den trötthetsanalys som genomförts delvis har ”grundats på uppgifter som inte överensstämmer med verkliga förhållanden och att anlysen haft tämligen allmänna utgångspunkter.” Dessutom har chauffören följt lagen om kör- och vilotiden och ingen har vittnat om några tecken på trötthet hos busschauffören.
SVT Nyheter Väst har talat med Ulrik Smedberg, bussförarens advokat:
– Han är väldigt lättad över att ha blivit frikänd, säger han.