– En obältad person i bussen är lika farligt som osäkrat gods, säger Lennart Hallbäck, busschaufför, till SVT Västnytt.
– Kommer en person flygande i 90 kilometer i timmen – då talar vi om 12-13 ton alltså. Bälte ska vara på, givetvis, i synnerhet när man ser sådana olyckor som i går (läs: i torsdags) när människor förolyckas i buss. Det är fruktansvärt. Sedan vet vi inte resultatet av den utredning som nu pågår. Den väntar man på. Som yrkesman är det jätteviktigt att få reda på vad det är som har hänt, säger han.
En kollega till Lennart Hallbäck säger att lagen om bälteskrav på buss är uddlös.
– Det är ju upp till var och en att använda bältet. Vi kan ju inte göra mer än att informera resenärerna om att de ska ta på sig bältet och att det är lag på det också, säger bussföraren Tony Svensson.
Tre av tio använder bälte
Enligt en undersökning av Folksam från 2011 så använder endast tre av tio bälte när de åker långfärdsbuss, detta trots att det sedan 15 år tillbaka är lag på bälte om bussen är utrustad med det. Trafiksäkerhetsorganisationen NTF vill att trafikpolisen oftare kontrollerar att lagen följs.
– Jag tror att om man vet att det kan bli kontroll av att man är fastspänd så skulle man kunna få flera att sätta på sig bältet. Men framförallt ska man göra det för sin egen skull och för medpassagerarna, säger Malin Lundgren, verksamhetschef NTF Väst, till SVT Västnytt.
Flera passagerare på Nils Ericsonterminalen i Göteborg var på fredagen bedrövade efter olyckan i torsdags.
– Jag tror att många inte använder bälte på grund av bekvämlighet, för att man sitter trångt. Men hellre trångt än att ligga på sjukhus, säger Imants Bolmenfält, bussresenär i Göteborg.