Ända sedan 2012 har campingintresset ökat i Sverige, med undantag för året 2020 som blev ett dåligt år för Sveriges campingplatser. Precis som andra verksamheter inom besöksnäringen så minskade antalet gäster och intäkter under början av pandemin. Totalt tappades ungefär 4 miljoner gästnätter.
Men under slutet av pandemin hade svenskarna fått upp ögonen för camping igen och 2021 blev istället ett rekordår. Statistiken från SCB och Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på svenska campingar ökade med nästan 20 procent.
Högt bokningstryck
Och bättre verkar det bli. Redan i år ser man ett högre bokningstryck är förra året.
– Det ser riktigt bra ut i år och jag vågar nästan dryfta sig till att säga att det här kommer bli ett rekordår, säger Peter Jansson, vd för SCR Svensk Camping,
Juli populärast
Nu är bokningstrycket nämligen högre än någonsin. Enligt Peter Jansson är folk mer benägna att boka sina campingplatser i tid. Därför är det också högre konkurrens om campingplatserna på de mest populära destinationerna, speciellt under juli som är den månad som toppar högsäsongen.
– Jag skulle råda alla till att vara ute i god tid, säger han.
En annan orsak till ett potentiellt rekordår är att försäljningen av både husbilar och husvagnar ökade i fjol, vilket kan resultera i ännu fler besök till de svenska campingplatserna sommaren 2022.