På en annars öde asfaltsplan nere i Frihamnen är gula och blå koner uppställde till en racingbana. Det är tolv masterstudenter från Chalmers som provkör den egenbyggda självkörande racingbilen som snart ska stå startklar på Hockenheimbanan i Tyskland.
– Det här är Sveriges första autonoma racingbil som ska tävla internationellt, säger Ola Benderius, projektledare och forskare på Chalmers.
För att få delta i Formula student driverless gäller det att studenterna bygger hela bilen från grunden, och sedan kan redogöra både hur den är byggd och hur den fungerar.
– När de väl är på banan och gått igenom besiktningen så kör bilarna en och en, tio varv på banan där snabbast vinner. Men river den ner koner på vägen blir det avdrag, berättar Benderius.
”Krävs bred kompetens”
För att delta kunde intresserade studenter ansöka om att få vara med – därefter plockades de allra bästa ut, menar Ola Benderius.
– Det som är speciellt är att det krävs en väldigt bred kompetens att bygga en sådan här bil, alltifrån hårdvara till mjukvara. Det är tolv olika masterstudenter från fem olika program. Det är de bästa som Chalmers kan erbjuda kan man säga.
En av deltagarna är Markus Andersson som är en av de som arbetar med bilens sensorer och skapar en 3D-miljö för bilen att köra i.
– För mig är tävlingen väldigt betydelsefull, det är en av de största studentingenjörstävlingarna och slår man de tyska lagen är det mycket heder, konstaterar han.
Finjusteringar fram till helgen
Fram till helgen ska nu laget finjustera bilen och hoppas upptäcka alla tänkbara fel och åtgärda innan tävling. Dagens provkörning visar de utmaningar som är kvar – efter ett något långsammare varv än vad man brukar förknippa med just racing kraschar den in i startkonerna och blir stående.
Vad är den största utmaningen?
– Att hantera så inte att minsta lilla fel slår ut hela bilen. Det svåraste är att få allt att bli robust så att det håller – både hård- och mjukvara, säger Markus Andersson.