Det var i förra veckan som en stor reklamvagn parkerades utanför Chalmers tekniska högskola. Med en bild på en lättklädd kvinna och budskapet ”0 kronor i studielån? Dejta en sugar daddy” upprörde dejtingsajtens kampanj flera studenter.
Många av dem hörde omgående av sig till studentkåren med klagomål vilket fick kåren att reagera. På fredagen gjordes en anmälan till reklamombudsmannen, något P4 Göteborg var först med att berätta. RO ska ha tagit emot flera anmälningar och dessutom hänvisat flera personer som ville göra anmälningar gällande koppleri till polisen.
Och nu gör sig studenterna redo att ta nästa steg.
– Vi håller på att göra en polisanmälan och ser över hur den ska läggas upp och hur den ska rubriceras, säger kårordförande Carl Toller, till SVT Nyheter Väst.
LÄS MER: Vd:n svarar på kritiken: ”Inget olagligt”
Carl Toller säger att han som privatperson och studentkåren inte tycker att den här typen av kampanjer hör hemma på campusområdet.
– Kampanjen strider väldigt mycket mot den värdegrund vi som kår står för när det gäller jämställdhet.
”Aggressiva attacker”
I förra veckan rapporterade bland andra Dagens Media om den nystartade dejtingsajten Rich meet beautiful och deras första kampanj riktad mot studenter. Sajtens vd och ägare Sigurd Vedal berättade då för tidningen att deras kampanjbilder och förare utsatts för ”aggressiva attacker”.
LÄS MER: Anmälde reklam för att den var sexistisk – fick rätt
Enligt Carl Toller ska någon liknande attack inte ägt rum i samband med kampanjens besök på Chalmers.
– Det är inget jag känner till om det hänt här så jag kan inte kommentera det, säger han till SVT.