• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Sigrid Ringarp arbetade sju år med Ostindiefararen Götheborg. Nu har skeppet seglat klart för gott. Foto: SVT

Definitiva beslutet: Slutseglat för Ostindiefararen Götheborg

Uppdaterad
Publicerad

Ostindiefararen Götheborgs öde är avgjort. När styrelsen under 2017 beslutade att inte genomföra någon besiktning av skeppet riskerar det nu att förlora samtliga certifikat som behövs för att segla.

Under hösten 2017 förberedde anställda och frivilliga volontärer på Götheborg en besiktning av skeppet. En besiktning som krävs för att upprätthålla certifikaten för att båten skall kunna segla i framtiden.

Alla förberedelser var klara. Skeppets överstyrman var på plats för att ta emot Trafikverkets inspektörer.

Ostindiefararen

Men två dagar innan besiktningen skulle ha ägt rum fattade Stiftelsen Ostindiefararen Götheborgs styrelse beslut om att inte göra någon besiktning. En dödsstöt för båtens segelchanser.

– Man vet att gör man inte sina besiktningar och tappar certifikaten så är det otroligt svårt, nästintill omöjligt att få tillbaka dem. Medan det är mycket enkelt att göra den här besiktningen, säger Sigrid Ringarp, tidigare anställd på Götheborg.

Billig besiktning – dyra certifikat

Mats Berggren, skeppsbyggare och tidigare fartygsinspektör för nuvarande Transportstyrelsen, är den som ansvarat och utfärdat de certifikat Götheborg har fått ända sedan 1993 – då bygget tog fart.

Han säger till SVT Nyheter Väst att kostnaden för att hålla skeppet i segeldugligt skick endast är en bråkdel av kostnaden för att ordna med alla certifikat från början igen, om de skulle löpa ut.

– Det krävs inte speciellt mycket för att hålla certifikaten levande. Det behövs egentligen bara att man har årliga besiktningar på en del av certifikaten. De som gäller nu kommer att gå ut 2020 om inte styrelsen fattar beslut om förnyad årlig besiktning. Gör man inte det innan 2020 behöver man göra om besiktningsförfarandet från början som om det vore ett nybyggt fartyg.

Vad kostar en sådan här besiktning då?

– Den besiktning man inte gjort under 2017 kostar i runda slängar mellan 15000 – 35000, svarar Mats Berggren.

Finns inga pengar

Ostindiefararen Götheborg drivs idag av Svenska Ostindiska Companiet (SOIC). Chatrine Fritzell, vd på SOIC, menar att anledningen till att det ser ut som det gör idag beror på att det inte finns några pengar till finansiering av seglatser och att man därför under 2017 valde att inte besiktiga och därmed skicka signalen att skeppet inte kommer segla mer.

– Problemet är inte certifikaten utan det är att pengarna för att kunna segla inte finns. I stället tycker jag det är viktigt att fokusera på vårt uppdrag som är att utveckla ett spännande besöksmål i Göteborg.

Men varför stänga dörren, möjligheten till att kunna segla om det till exempel i framtiden dyker upp en finansiär?

– Den dagen det dyker upp en finansiär som kan betala hela seglatsen. Då får man diskutera det då.

Även om certifikaten löpt ut – något experter menar kommer att bli mycket dyrare?

– Då får vi titta på vad det innebär att förnya dem då.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ostindiefararen

Mer i ämnet