Arbetsgivaren Sveriges hamnar erbjuder nu Hamnarbetarförbundet ett kollektivavtal, med förbehåll. Hamnarbetarförbundet önskar ett kollektivavtal helt utan förbehåll, där man har möjlighet att ingå lokal uppgörelser.
Återigen är det hamnens kunder som drabbas. Industrikoncernen Moelven skeppar det mesta av sina produkter via Göteborgs Hamn.
– Strejk är ett lovligt instrument och det får vi förhålla oss till, säger Lars Thorsrud, försäljnings- och marknadsdirektör vid Moelven.
Vad säger du om att det blir konflikt nu igen?
– Det betyder ju bara att de tidigare lösningarna inte varit hållbara. När en strejk är över är det viktigt att sätta sig ner och hitta ett bra samarbetsklimat, säger Lars Thorsrud.
Tittar ni på alternativa hamnar?
– Ja, i Sverige är det flera hamnar som kan användas och Oslo är ett bra alternativ, säger Lars Thorsrud vid Moelven.
Exportindustrin drabbas
Handeln med Europa är det som drabbas värst denna gång och berör tillverknings- och skogsindustrin, transporter av pappersmassa, papper och virke.
– Sverige riskerar ju sitt ryckte som ett pålitligt exportland om detta fortgår, säger Lars Thorsrud.
Facket säger att man snabbt vill tillbaka till förhandlingsbordet. Arbetsgivaren kräver att hamnarbeterna avbryter strejken innan förhandlingarna återupptas.