En bilmålvakt, är en person utan tillgångar, som registrerar sig som ägare till en bil istället för den verkligen ägaren. Fordonsskatt, felparkeringsavgifter, trängselskatt och så vidare betalas inte. Eftersom det är bilmålvakten som är formellt betalningsansvarig så finns inte en krona att hämta för staten.
På en av gatorna i Bergsjön i Göteborg där polis och kommun beslagtog ett antal bilmålvaktsbilar i mars i år står en parkeringsskylt som avgör om bilen kan beslagtas eller ej. Skillnaden är ett osynligt streck i detaljplanen.
– Det kände jag faktiskt inte till, säger Anna Johansson (S), infrastrukturminister.
– Jag skall vara ärlig och säga att det kände jag faktiskt inte till förrän du berättade det, säger Jonas Bertram kommissarie vid polisen i Storgöteborg.
På kronofogdemyndigheten känner man däremot till det.
– Man borde kunna åtgärda detta genom att ta bort de här kryphålen. För de här bilmålvakterna är väldigt kunniga på det här området, säger Giovanni Cavaretta, kronokommissarie vid Kronofogdemyndigheten i Göteborg.
Den nya lagstiftningen, som kom 2014, innebär att om en bilmålvakt har mer än 5.000 kronor i fordonsrelaterade skulder på en bil så kan polis och kommun beslagta fordonet om det står felparkerat. Men det finns ett kryphål. Skillnaden mellan felparkeringsavgifter och kontrollavgifter.
Skylten som gör skillnad
Hela gatan i Bergsjön ligger på kommunal mark. Men i detaljplanen är det skillnad. På gatan märker man det genom en parkeringsförbudsskylt. Kan man läsa orden ”P-tillstånd erfordras” står man på den sidan där det, enligt detaljplanen, är kommunal mark. Tar man däremot ett steg förbi skylten så hamnar man på kommunal kvartersmark. Ett steg och juridiken förändras.
För står man felaktigt parkerad på kvartersmark så får man ingen felparkeringsavgift utan en kontrollavgift – och den är juridiskt sett inte fordonsrelaterad. Därmed kan varken polis eller kommun beslagta bilarna även om det sitter 50.000 kronor i kontrollavgifter fast under vindrutetorkarna.
Det är dessutom samma parkeringsvakt som delar ut båda lapparna, felparkeringsavgifterna och kontrollavgifterna.
– Jag kan tycka att det är märkligt. För gemene man är det ju samma sak. Det borde vara exakt samma lagstiftning. I de fallen borde man också kunna flytta bilarna om de står fel, säger Jonas Bertram.
Redo att titta på ny lagstiftning
När vi pratar med Anna Johansson, säger hon att hon är beredd att se över lagstiftningen.
– Det är självklart en sådan sak som vi är beredda att titta på. Vi är redo att se över allt ifrån hur Transportstyrelsen hanterar de här frågorna till ny lagstiftning. Vi tycker att det är ett stort problem och det är någonting som också sticker i ögonen på vanliga medborgare av uppenbara skäl, säger hon.