– Det var mycket trassel med kranarna på den här båten, det blev en 8-10 dagar längre lasttid än vanligt, säger Olov Eriksson, driftschef Orrskärs hamn.
Släckningsarbetet av bulkfartyget pågår fortfarande efter två dygn ute i Göteborgs skärgård. SVT kan avslöja att fartyget hade underkänts vid en inspektion alldeles nyligen på flera punkter, bland annat brandsäkerhet. Och bilden av ett fartyg i dåligt skick förstärks när SVT Nyheter Väst pratar med driftschefen vid Orrskärs hamn, den hamn som alltså lastade ombord allt det virke som fartyget har med sig och där stora delar nu brunnit.
– Det tillhör ett av de fartyg som tagit allra längst tid att lasta på grund att kranarna inte fungerade som de skulle. Vi hade till och med uppe två tekniker från Tyskland som stannade under en hel vecka för att fixa felen, säger Olov Eriksson.
På väg mot Alexandria
Driftschefen berättar att en last av den här storleken har de bara cirka sex gånger om året i Orrskärs hamn och att värdet på det lastade trävirket uppgår till runt hundra miljoner kronor.
– Det är enorma summor. Men två tredjedelar av lasten är i rummet under däck så om man kan rädda det är det mycket värt.
Almirante Storni var på väg mot Alexandria i Egypten när det fattade eld cirka 4 sjömil söder om Vinga i Göteborgs skärgård.
I ett skriftligt svar till SVT dementerar det tyska rederiet NSC Holding, via en brittisk talesorganisation, att dom haft några brister och menar att all utrustning ombord är fullt fungerande.