Sikten den här natten var nästan obefintlig eftersom det låg en tjock dimma i området. Fartyget Star Clipper, som var på väg till Uddevalla, tog sig fram bland isflaken i farleden och framåt mot Tjörnbron, som på den tiden hette Almöbron.
Men, fartyget kom ur kurs och körde in i ena brofästet och slet ner stålsektionen på bron och cirka 300 meter vägbana störtade ner, dels över fartyget och resten ner på havsbotten.
Sköt nödraketer
Lotsen på Star Clipper larmade Göteborgs kustradio om att bron hade rasat och att trafiken måste stoppas. De sköt också upp nödraketer från fartyget för att försöka stoppa de bilar och lastbilar som kom från både Tjörnhållet och från fastlandssidan.
Men, det var för sent. Totalt körde sex bilar och en lastbil över brokanten i den täta dimman och åtta personer omkom innan trafiken stoppades.
Ett 20-tal dykare kallades till platsen när det ljusnade dagen efter den tragiska olyckan. Gunnar Friberg, som fyller 80 år inom kort, var den dykare som hittade första bilen nere på cirka 35 meters djup.
Varje dykare kunde enligt Gunnar Friberg bara vara nere i cirka tio minuter och jobba på 35 meters djup, innan de var tvungna att ta sig upp till ytan igen. Om det dröjer längre än tio minuter så kan dykaren enligt honom inte gå upp direkt utan måste göra en etappuppstigning.
– Annars kan man få dykarsjukan. Vilket innebär att det bildas gasblåsor i blodsystemet av kvävet och det kan man bli förlamad av och till och med avlida, säger Gunnar Friberg, till SVT Nyheter Väst när vi besöker honom i hans hem i Göteborg 40 år efter tragedin.
Cementklumpar och armeringsjärn
Vi visar honom inslaget som sändes i Rapport den 19 januari 1980 och trots att det har gått så många år så är han sig ganska lik och han har ett knivskarpt minne av händelsen och han berättar också om dykförhållandena på olycksplatsen.
– Med tanke på att jag dykt ett antal tusen timmar så var det här nog det mest besvärliga. Det var strömt, isflak och på botten var det stora cementklumpar med armeringsjärn som stack ut som fingrar. Det låg kvar sedan bron byggdes tjugo år tidigare.
Hör i klippet när Gunnar berättar om den tragiska olyckan.