• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Jonas Järmarker tycker att elsparkcykel är ett smidigt sätt att ta sig fram på gatorna. Foto: Casper Sewerin/SVT

Eldrivna sparkcyklar i Göteborg

Uppdaterad
Publicerad

Elsparkcyklar har skapat problem i huvudstaden. De överbelamrar gatorna och kommunen överväger därför att reglera dem. Men i väst går tankarna åt andra hållet, här ser man införandet som något bra.

– Vi ser det som positivt att det tillkommer ytterligare hållbara sätt att färdas på, säger Malin Månsson, cykelspecialist vid Göteborgs stad.

De har blivit populärt att hyra elsparkcyklar för att ta sig runt på Stockholms gator. De har blivit så vanliga att de därför ska regleras. Men i Göteborg ser man sparkcyklarna från ett annat ljus, här är företagare och kommunen positiva.

– Vi har sådana på företaget och vi spar jättemycket tid när vi

Jonas Järmarker tycker att elsparkcykel är ett smidigt sätt att ta sig fram på gatorna. Foto: Casper Sewerin/SVT

ska ta oss mellan restaurangerna, säger Jonas Järmarker, som är grundare av Avenyfamiljen.

Startat på Lindholmen

Den som är uppmärksam har noterat att det sedan måndagen står sparkcyklar utställda på Lindholmen i Göteborg. Enligt företaget som hyr ut cyklarna är planen att snart finnas i fler områden.

– Vi har börjat med ett fåtal skotrar men kommer successivt att öka och hoppas att kunna ha ett par hundra ute inom någon vecka, säger Caroline Hjelm marknadsföringschef vid Voi.

Hyrs genom en app

Sparkcyklarna hyrs med hjälp av en app och när man är klar kan man parkera cykeln precis vart man vill. Och det är just det som har orsakat problem i Stockholm, att cyklarna ställs överallt.

– Jag tycker att det är en bakåtsträvande inställning att reglera, det finns massa möjligheter med hubbar eller andra lösningar, säger Jonas Järmarker.

Införandet inte på kommunens initiativ

Enligt Malin Månsson, cykelspecialist vid trafikkontoret i

Malin Månsson på trafikkontoret välkomnar fler hållbara sätt att färdas på i Göteborgstrafiken. Foto: Anna Wikman/SVT

Göteborgs stad, fanns det inga planer på att införa eldrivna sparkcyklar från kommunens sida men att de var välkomna.

– Men vi ser det som positivt att det tillkommer ytterligare hållbara sätt att färdas på, säger hon.

Att sparkcyklarna eventuellt kommer överbelamra gatorna ser Malin Månsson inte som någon större farhåga.

– Vi följer utvecklingen i Stockholm. Här i Göteborg får vi se om det blir samma problem, och i sådana fall är det viktigt att vi får till ett samarbete så att vi gemensamt kan komma fram till en lösning, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.