Reporter Dalmar Namazi och rektorn Carl Waddington på Internationella Engelska Skolan (IES) i Göteborg.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med till Internationella engelska skolan i Göteborg och se exemplen på de starka reaktionerna hos elever efter krigsutbrottet. Foto: Lars Wiklund/SVT

Elever på IES starkt engagerade i kriget – så jobbade lärarna

Uppdaterad
Publicerad

En elev som rev ned en tavla på en judisk person som står och ber och kommentarer mot människor med muslimsk bakgrund. Det är några exempel på vad som hänt på Internationella engelska skolan sedan krigsutbrottet mellan Israel och Hamas.

– De följer det här på ett helt annat sätt än vad jag upplever att de har följt andra konflikter, säger rektor Carl Waddington.

På måndagen efter den 7 oktober öppnades dörrarna till en ny vecka på den internationella engelska skolan IES i Göteborg. Den här veckan lade skolpersonalen märke till att det var ovanligt mycket frustration och hat bland vissa elever.

– Man kunde helt plötsligt skämta om en folkgrupp eller om en religion på ett sätt som vi inte accepterar eller är vana vid, säger rektorn Carl Waddington.

Lyhördheten var avgörande

Rektorn på skolan menar att lärarnas förmåga att lyssna på eleverna och vara vaksamma, var avgörande för att kunna fånga upp vissa frustrerade elever och tillsätta rätt stöd.

– Lyhördheten gjorde att vi kunde fånga upp det här i ett tidigt stadie och erbjuda eleverna tid från undervisningen för att kunna prata om det här, säger rektorn.

Två veckors SO

När konflikten i Mellanöstern eskalerade gick SO-lärarna snabbt ihop på den internationella skolan för att möta eleverna i deras starka känslor.

Lärarna la två veckors jobb på särskild undervisning och annan undervisning bortprioriterades, men rektorn tycker idag att det var rätt beslut för att kyla ner situationen på skolan.

– Det var värt den investeringen, säger Carl Waddington.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.