700 förväntansfulla åttondeklassare trängs i entréhallen till Universeum. Det är stressigt. Många av 3D-modellerna har tagit skada av regnet, och in i det sista tejpas och fixas det för att få dem i ordning.
Vid en av montrarna står Julian Omarein och slipar argumenten som ska övertyga juryn om att just Ebba Petterssons skola har det bästa förslaget.
– Vi vill bygga maglevtåg på pelare i Göteborg. I och med att tågen går på magnetbana blir det ingen friktion och då kan man köra med höga hastigheter, säger han.
10 000 för bästa projekt
Ända sedan i höstas har han och hans klasskamrater arbetat med projektet Framtida transporter, som ska få fler unga att vilja studera naturvetenskap och teknik. Idag ska slutprodukten, och 24 konkurrerande modeller från andra skolor, visas upp för representanter för forskning och näringsliv. Det bästa projektet belönas med 10 000 kronor.
Några bord bort står några elever i Nordlyckeskolan och lägger sista handen vid sin alldeles speciella cykeltunnel. En tunnel med ständig medvind.
– Det fungerar genom att man har olika luftinblås som tar in vind och skjuter på dig när du cyklar, säger William Müller på Nordlyckeskolan.
Men vet du om det är möjligt?
– Det kanske kostar en del pengar, men det är inte orimligt. Vi tror i alla fall på idén, säger William Müller.
Det gör även Rikard Engström från Trafikverket, som imponerats av flera av projekten.
– En del har tänkt igenom tekniska aspekter som är riktigt avancerade, säger han.
Men är de realistiska?
– Det beror på vilken tidsplan man har. Vissa projekt skulle behöva förfinas, andra skulle man kunna introducera redan idag.
I Ebba Petterssons monter har juryn just varit förbi och ställt frågor om maglevtåget.
– De sa att idén var ganska effektiv och bra. Vi skulle vilja kalla tåget viridos, som betyder grönt på latin. Det är för att det ger Sverige en grönare framtid, säger Julian Omarein.