Konst och ska inte censureras, menar konstnären Ernst Billgren. Foto: TT/SVT

”Kontexten och syftet är det viktiga”

Uppdaterad
Publicerad

Svastiska-konsten, som skulle ställas ut vid Göteborgs Sjöfartsmuseum, har rört upp känslor. Men det är ett pris vi får betala för fri konst, menar konstnären Ernst Billgren.

– Är det propaganda för nazismen? Så har inte jag uppfattat det, säger han.

Hakkorsskulpturen är en del i ett samarbete mellan museet och Akademin Valand. Och redan innan skulpturen ens stod på plats har den väckt starka reaktioner.

Under onsdagen ställdes konstverket ut framför Göteborgs Sjöfartsmuseum, men i en helt annan form än vad som var aviserat från början.

hakkors på Sjöfartsmuseet

– Det är inte en seger mot nazismen, det är en seger mot kulturen, konstaterar Ernst Billgren.

Sammanhanget avgörande

Konstnären bakom verket,  Emil Carlsiö, ville med skulpturen rikta kritik mot det som han uppfattar som censur från museets sida. Det handlar om en tidigare utställning om andra världskriget där museet valt att delvis dölja en nazistflagga genom att ha den vikt.

Läs mer: Hakkors som konst skapar debatt

Debatten som föregått utställningen har följts av konstnären Ernst Billgren.

– Det är väl bra om man försvarar konstens rättigheter att ta upp olika ämnen. Vi har ju sett i Sovjet och Nordkorea när man försökt att styra historien. Det är sällan det har gått bra. För att man täcker över historien betyder det inte att det inte har hänt, säger Ernst Billgren, som är ledamot i Kungsliga Konstakademien och själv tog examen från Akademin Valand 1987.

Han håller dock med om att det förhållningssättet öppnar upp för provokationer som inte har ett syfte, utan bara finns där för att skada.

– Exakt så är det. Men vad är alternativet till det? För det är en ohygglig skillnad mellan att spela nazist i en teaterpjäs och att vara en. Det är det hoppet man måste klara av, säger han

Han syftar på att sammanhanget är viktigt för hur verket kan tolkas.

– Så därför är kontexten och syftet som är det viktiga. Man får titta på syftet med skulpturen. Är det propaganda för nazismen? Så har inte jag uppfattat det. Jag vet inte om någon har uppfattat det så.

Förstår kritiken – och verket

Samtidigt förstår Ernst Billgren de som tar illa vid sig av svastika-konst på en offentlig plats.

– Absolut, som med alla krigsfilmer som går dagligen på tv. Men det är ett obehag som vi måste tillåta oss på något sätt, säger han.

– Alternativet skulle vara att förbjuda svastikor inom kulturen så att man inte får ha den i film, teater och konst. Och det öppnar upp för en värld som jag inte vill leva i i alla fall.

Tvärtom menar Billgren att konstverket fungerar som ett sätt att lyfta en debatt.

– Där gör han en välgärning genom att ta upp det igen, även om det är obehagligt för många. Att man inte glömmer bort de oförrätterna och att de uppstår igen, för det kanske är sådana tendenser ute i samhället.

Vanskligt med kritik genom konst

Det är inte alltid lätt att veta hur en debatt ska bli efter att filmen gått på bio, skivan släppts eller verket väl ställts ut. Inte heller när verket haft ett särskilt syfte att provocera.

– Det blir alltid fel hur man än gör, det är grundregeln, säger Billgren.

Men det är nyttigt oavsett?

– Ja, alternativet är att inte låtsas om det. Jag förstår inte hur det kan vara bättre, säger Ernst Billgren.

Opinion: ”Stort tack till alla som har deltagit i min konst”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

hakkors på Sjöfartsmuseet

Mer i ämnet