Fler butiker inför pant på plastpåsar. Vivian Zhaco tycker det är ett bra initiativ. Foto: Privat/SVT

Fler butiker inför pant på plastpåsar

Uppdaterad
Publicerad

En av landets stora matkedjor utökar antalet butiker som erbjuder pant på plastpåsar. Konceptet har testats i en av kedjans butiker i Västra Frölunda och har resulterat i ökad medvetenhet hos kunderna och åtskilliga säckar med plastpåsar som skickats för återvinning.

Förra året användes drygt 832 miljoner plastpåsar i Sverige enligt siffror från Naturvårdsverket. Det är över 80 påsar per person, påsar som tidigare inte återvunnits. Men det vill alltså Hemköp, en av landets stora matbutikkedjor, nu ändra på. Syftet är att minska konsumtionen av plastpåsar och att värna om miljön.

– Det är ett jättebra sätt att engagera sig för miljön. Jag har skickat tillbaka minst åtta stora säckar med plastpåsar som kommit in, säger Vivian Zhaco, kassachef på Hemköp på Frölunda torg i Göteborg. 

Kunder mer medvetna

Att panta en plastpåse fungerar ungefär som att panta burkar. Köper man en plastpåse för två kronor står det på kvittot att man får en krona i pant för påsen. När man samlat på sig några plastpåsar tar man med sig dem till butiken och panten dras av från summan.

– Panten på plastpåsar har gjort att kunderna har blivit mer miljömedvetna och det är väldigt bra, säger Vivian Zhaco. 

Även om pant på plastpåsar, enligt matkedjan, är ett steg i rätt riktning för att skona miljön är det långt kvar till EU:s mål om att Sverige om sju år ska ha minskat förbrukningen av plastpåsar, från dagens 80 till 40 stycken per person och år senast 2025. 

Ica på efterkälke

Än så länge är Hemköp ensamma om att erbjuda pant på sina påsar, men även Ica undersöker frågan.

– När det gäller pant på plastpåsar så tittar vi på frågan och följer utvecklingen, men det absolut viktigaste ur ett klimatperspektiv är att ha bra plastpåsar och att minska användningen, säger Anna Hedström, pressansvarig på Ica gruppen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.