Förra året användes drygt 832 miljoner plastpåsar i Sverige enligt siffror från Naturvårdsverket. Det är över 80 påsar per person, påsar som tidigare inte återvunnits. Men det vill alltså Hemköp, en av landets stora matbutikkedjor, nu ändra på. Syftet är att minska konsumtionen av plastpåsar och att värna om miljön.
– Det är ett jättebra sätt att engagera sig för miljön. Jag har skickat tillbaka minst åtta stora säckar med plastpåsar som kommit in, säger Vivian Zhaco, kassachef på Hemköp på Frölunda torg i Göteborg.
Kunder mer medvetna
Att panta en plastpåse fungerar ungefär som att panta burkar. Köper man en plastpåse för två kronor står det på kvittot att man får en krona i pant för påsen. När man samlat på sig några plastpåsar tar man med sig dem till butiken och panten dras av från summan.
– Panten på plastpåsar har gjort att kunderna har blivit mer miljömedvetna och det är väldigt bra, säger Vivian Zhaco.
Även om pant på plastpåsar, enligt matkedjan, är ett steg i rätt riktning för att skona miljön är det långt kvar till EU:s mål om att Sverige om sju år ska ha minskat förbrukningen av plastpåsar, från dagens 80 till 40 stycken per person och år senast 2025.
Ica på efterkälke
Än så länge är Hemköp ensamma om att erbjuda pant på sina påsar, men även Ica undersöker frågan.
– När det gäller pant på plastpåsar så tittar vi på frågan och följer utvecklingen, men det absolut viktigaste ur ett klimatperspektiv är att ha bra plastpåsar och att minska användningen, säger Anna Hedström, pressansvarig på Ica gruppen.