”Istället för att åka till sin butik och utsatta sig för en smittorisk väljer människor att stanna hemma och köpa varorna”, säger Ludvig Anderberg, verksamhetschef på Mat.se. Foto: TT/SVT

Jätteboom för matköp på nätet: ”Bunkringsbeteende”

Uppdaterad
Publicerad

Spridningen av coronaviruset får stora effekter på e-handeln med mat. Flera matbutiker på nätet har märkt en signifikant ökning, både bland nya kunder och befintliga som handlar mer.

– Vi ser ett bunkringsbeteende, folk köper mer torrvaror och konserver, säger Ludvig Anderberg, verksamhetschef på Mat.se.

Det förändrade köpbeteendet, där allt fler väljer att handla mat på nätet har enligt flera företag som SVT pratat med ökat kraftigt under den senaste tiden. Enligt Ludvig Anderberg har e-handeln aldrig ökat lika snabbt som nu.

– Det är en markant skillnad och utvecklingen de senaste två veckorna kopplar vi ihop med coronasituationen. Istället för att åka till sin butik och utsatta sig för en smittorisk väljer människor att stanna hemma och köpa varorna. Vi ser också ett bunkringsbeteende, folk köper mer torrvaror och konserver, säger han.

Coronaviruset i Västsverige

Längre leveranstider

Det ökade trycket har enligt Ludvig Anderberg inte bara inneburit lönsamhet för företaget, utan har också medfört att bland annat leveranstiderna för kunderna blir längre.

– Just nu jobbar vi på högvarv för att serva våra kunder. Vi tar in alla resurser vi har i form av bilar och personal, men vi säljer slut på leveranstider och kunderna måste vänta några dagar innan de får sin mat.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Västsverige

Mer i ämnet