Miljöpartiets kommunalråd Ulf Kamne sa i torsdag att han inte vill ha kvar Stenas Danmarksterminal vid Masthuggskajen utan att han helst ser att den flyttar. Moderaternas Jonas Ransgård har en annan åsikt.
– Jag tycker det är viktigt att vi har färjetrafik kvar i centrala stan, det är viktigt både för bilden av Göteborg och för näringslivet.
Stena Lines avtal för Danmarksterminalen går ut 2019, och då vill Göteborgs stad använda området på Masthuggskajen för att bygga bostäder, parkområden och förskolor.
Fotpassagerare kräver centralt läge
Just nu utreder hamnen tillsammans med Stena Line hur en eventuell flytt av Danmarksterminalen kan tänkas se ut och den utredningen blir inte klar förrän i oktober. Stena Lines koncernchef har krävt att Danmarksfärjorna måste ligga centralt, eftersom de har en stor andel passagerare utan bil, ”fotpassagerare” som han kallar dem.
– Huvudalternativet som vi har studerat att samlokalisera Danmarkstrafiken och Tysklandstrafiken vid nuvarande Tysklandsterminalen verkar rätt svårt, säger Jonas Ransgård.
Han föreslår i stället att Stenas Tysklandsterminal flyttar från sitt nuvarande läge vid Majnabbekajen till någon av ytterhamnarna.
– Då tycker jag det är ett bättre alternativ att studera om Stenas Tysklandstrafik kan flytta ut i ytterhamnarna. Det skulle beröra mycket färre passagerare utan bil, säger Jonas Ransgård.
Det finns gott om plats vid Arendal intill kryssningsterminalen och DFDS:s Ro/Ro-terminal med trafik till England och Belgien.
Öppnar för två nya alternativ
Genom att flytta Tysklandsterminalen till ytterhamnarna öppnar man upp för nya alternativ.
En lösning är då att flytta Danmarksterminalen till Majnabbekajen och därmed säkra det centrala läge som Stena Lines koncernchef vill ha för Danmarksresenärerna, samtidigt som Göteborgs stad får fritt tillträde till Masthuggskajen där man vill bygga bostäder, parker och förskolor.
Ett annat alternativ, som Jonas Ransgård föreslår, är att i stället bebygga Majnabbeområdet med bostäder.