Mamma pratar teckenspråk med sitt barn på en lekplats.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Linda Harju och Nils Ryberg oroar sig för att inte kunna hålla jämna steg med dottern Viljas språkutveckling. Foto: Richard Veldre/SVT

Föräldrarnas språktimmar är slut – innan döva dottern börjar grundskolan

Uppdaterad
Publicerad

Linda och Nils satsar allt för att lära sig teckenspråk och kunna prata med sin döva dotter. Men utbildningstimmarna för föräldrar är begränsade – och redan slut.

– Oron finns att hon ska behöva lära oss nya tecken, säger Linda.

Nils Ryberg och Linda Harju fick redan på BB veta att deras dotter Vilja inte hade någon hörsel. De landade snabbt i att det var teckenspråket som skulle bli Viljas språk – och att de skulle behöva lära sig det. Men vad det skulle föra med sig insåg de först senare.

– Bara att man någonstans tänker att vi ska lära oss ett helt språk på 240 timmar tyder på att man inte ser teckenspråket som ett språk.

Får studera teckenspråk 240 timmar

Som förälder till ett dövt barn får du en grundläggande utbildning i teckenspråk genom sjukvården. Kunskapen därifrån ligger sedan till grund för att läsa den statligt finansierade Teckenspråksutbildning för vissa föräldrar, TUFF, som omfattar 240 timmar per förälder och som arrangeras på fem platser i landet.

Nu är Vilja fem år – och timmarna är slut.

Har startat teckenspråkscafé

Linda Harjus oro är att de inte kommer kunna hålla jämna steg med dotterns språkutveckling framöver.

Hennes önskan är att de som föräldrar skulle kunna få mer utbildning i teckenspråk, för att på bästa sätt kunna prata med och stödja Vilja under hela uppväxten. I dag lägger de mycket tid på att hitta alternativa sätt att träna och lära sig, bland annat har de startat ett teckenspråkscafé i Borås där de bor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.