Hör forskaren Marco Dozza förklara varför elsparkcyklister borde öva på att framföra fordonen
Syftet med studien var att förstå vad som orsakar en olycka för att på sikt kunna förbättra trafiksäkerheten.
Forskarna jämförde hur förare hanterar en cykel respektive en elsparkcykel vid spontana och planerade inbromsningar. Fordonen betedde sig olika.
– Den bästa strategin för en cyklist och en elsparkcyklist att undvika samma krock kan vara olika – antingen att bromsa eller svänga, säger Marco Dozza, professor i fordonssäkerhet vid institutionen för mekanik och marina vetenskaper på Chalmers.
Behöver mer data
Pilotstudien är liten och mer data behöver samlas in. Men på sikt hoppas forskarna kunna bidra till en stadsmiljö som är bättre anpassad för olika sorters mikromobilitet.
– Med mer data från ett större urval av förare kan vi få en heltäckande bild av hur förare behöver bete sig i trafiken för att det ska bli säkert att åka elsparkcykel. säger Marco Dozza.
Begränsat antalet elsparkcyklar
Enligt en SOM-undersökning från 2019 ville 60% av Göteborgarna begränsa användningen av elsparkcyklar. Politikerna i Göteborg stads trafiknämnd har nyligen beslutat att införa ett maxtak på 4000 elsparkcyklar. Det är en ungefär en halvering jämfört med förra året. Syftet är att minska klagomål, öka framkomligheten och minska olyckorna.