När Högskolan i Skövde undersökte kunskapsnivån om cybersäkerhet hos bilverkstäder i närområdet visade det sig att den var bristfällig.
– Likväl som vi vill ha koll på kompetensen hos den som servar vår dator så behöver vi ha motsvarande kompetenskrav för den som servar vår bil, säger Marcus Nohlberg.
Störst kunskapsglapp var det mellan märkesverkstäder och oberoende verkstäder. I flera fall hade inte de oberoende bilverkstäderna tillgång till officiella uppdateringar.
– Vissa verkstäder som vi sett i studien väljer att installera uppdateringar som de inte har fått från tillverkarna, utan som de själva har letat upp på internet, eftersom de inte har tillgång till tillverkarnas officiella uppdateringar.
Verkstäder en kritisk del i säkerheten
De flesta smarta bilar uppdateras i dagsläget via bilverkstäder, enligt Marcus Nohlberg. Att bilarna är uppdaterade är viktigt för att undvika att de kan hackas.
– Det vi har sett som är lite speciellt med bilar är hur sällan de uppdateras. I bästa fall kanske de uppdateras en gång per år och vissa uppdateras inte alls. Det innebär att de i praktiken är vidöppna för angrepp.
”Risk för nationella säkerheten”
I nuläget finns det inga uppgifter om bilar som blivit hackade i Sverige, utan det är främst en risk för framtiden.
– Vi måste föra en diskussion i samhället, vad gör vi med de bilar där uppdateringar inte längre sker? Är det okej att man säljer en bil och bara tillhandahåller uppdateringar i ett par år? Det är en jätterisk, framförallt för vår nationella säkerhet.
Starta klippet nedan för att höra om vad som kan hända om bilen blir hackad.