Förskola att samarbeta med Foto: SVT

Förskolor lär av varandra

Uppdaterad
Publicerad

Bräcke Diakoni på Hisingen har sedan år 2000 drivit Stegen, en förskola för funktionsnedsatta barn. För två månader sedan startade man även en vanlig förskola och tanken är att de två skolorna ska kunna ha utbyte med varandra.

Linus är fyra år och springer fram till en bänk som det står ett dockskåp på, han sätter sig ivrigt ner och räknar högt och stolt från ett till tjugotio. Bredvid honom finns några hyllor med foto och namn på de nya barnen som har börjat på Spåret. En lite yngre flicka står strax intill Linus och funderar över en leksaksdammsugare.

Teckenspråk

De har precis börjat på sin nya förskola Spåret som ligger vägg i vägg med mer etablerade förskolan Stegen och det dagliga utbytet mellan skolorna kan till exempel vara att utforska duplolådan. Man använder en hel del teckenspråk också, för att få ytterligare ett sätt att kommunicera på.

Barnen gräver runt i duplolådan för att hitta sina favoriter. De barn som har funktionshinder, har alla sina personliga vårdnadshavare med sig, som hjälper till med leken. På Stegen jobbar man med konduktiv pedagogik, ett system från Ungern, speciellt utvecklat för barn och vuxna med neurologiska funktionshinder såsom CP, Stroke, Parkinson, MS och hjärnskador genom olycka. Här vill man genom aktiv inlärning hjälpa barnen att få ett naturligt rörelsemönster med kroppsminnen.

Konduktiv pedagogik

Vi har känt i många år att vi vill ha en annan förskola att samarbeta med. Vi har försökt att få ett samarbete med de förskolor som finns, som inte är i Bräckes regi, men det gick inte så bra, så då kände vi att vi fick starta en egen, säger Johanna Björnhage, verksamhetschef Stegen & Spåret.

Den här typen av samarbete finns inte i Västsverige?

 – Nej, inte vad vi vet. Man har ju resursavdelningar, men det är på ett annat sätt, här integrerar vi barnen på ett helt annat sätt, säger Johanna Björnhage, verksamhetschef Stegen & Spåret.

Rent konkret, hur mycket möten blir det?

 – Det blir möten varje dag. Vi bestämmer ju oftast själva och vi kan stänga en dörr mellan avdelningarna när det behövs. Men det blir möten varje dag, mellan vissa barn, säger Johanna Björnhage, verksamhetschef Stegen & Spåret.

Vad har ni fått för reaktioner?

 – Positiva, inga negativa överhuvudtaget, många tycker att det är en jättebra ide, säger Johanna Björnhage, verksamhetschef Stegen & Spåret.

Vad tycker föräldrarna?

 – De flesta föräldrana är positiva, sedan har vi barn på Stegen som är infektionskänsliga och de blandar vi inte. De är i sin trygga tillvaro på Stegen, säger Johanna Björnhage, verksamhetschef Stegen & Spåret.

Tror du att det här är något som kommer mer i framtiden?

 – Det hoppas jag verkligen, så att de flesta förskolor, även kommunalt, kan ta in barn med speciella behov så att vi kan vänja oss vid att vi är olika, och att det är helt naturligt, säger Helen Fors, barnskötare Spåret.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.