Se bilderna från fartygsbranden i klippet ovan.
Sedan i lördags har det brunnit i lasten på fartyget Almirante Storni, en brand som snabbt visade sig mycket svårsläckt. I flera dygn har fartyg från en rad myndigheter och andra aktörer deltagit, och på onsdagskvällen anslöt två norska fartyg, som man nu hoppas ska kunna ge avlastning åt Kustbevakningens eldbekämpare.
– De här norska fartygen har väldigt bra vattenkapacitet så vi får väl se om en ökad vattenkapacitet ger framgång över tid, säger Erik Österlund, befäl vid Kustbevakningens ledningscentral, till TT.
Hård vind
Kraftiga vindar – periodvis uppåt 17 meter per sekund, vilket ger sjögång med höga vågor – försvårar inte bara släckningsarbetet, det sliter även hårt på personalen. Dessutom blir fartygen nedisade av vatten, kyla och vind.
Erik Österlund uppger att de norska fartygen kommer att underlätta servicen och besättningsbytena på Kustbevakningens två stora fartyg Poseidon och Triton.
– Men i huvudsak kommer de att komplettera våra enheter, säger han.
Risk för spridning
Under onsdagen kom en alarmerande rapport om oroande värmespridning i lasten. Enligt Kustbevakningen skulle det kunna tyda på att branden kan förflytta sig och spridas. Transportstyrelsen har tidigare sagt att man inte vill låta ett brinnande och rykande fartyg bogseras in till hamn.
Tanken har varit att bogsera Almirante Storni till Skandiahamnen i Göteborg när branden är släckt, eller nästan släckt. Men Kustbevakningen anser nu att Almirante Storni måste till kaj snarast, eller åtminstone till någon plats inomskärs med lä och mindre sjögång.
Under onsdagsdygnet pågick intensiva samtal mellan de olika parterna: rederiet, Transportstyrelsen, Kustbevakningen och hamnen om förflyttning. Men än så länge har inget beslut fattat.
Fakta: Fartygsbrand vid Vinga
(TT)
- Larmet om branden ombord på Almirante Storni kom vid 15-tiden på lördagen den 4 december.
- Fartyget är 177 meter långt och lastat med trävirke, både i lastrummen och på däck.
- Almirante Storni ägs av det tyska rederiet NSC, men är registrerad i Liberia.
- Fartyget var på väg från Ljusne i Hälsingland till Alexandria i Egypten.
- Besättningen på 17 personer finns kvar ombord, tillsammans med specialutbildade brandmän och representanter för Kustbevakningen.
- Fartyget ligger för ankar söder om Vinga, i närheten av fyren Trubaduren, utanför Göteborg.