Specialbyggda rör för kylning i batteritillverkningen – det är Göteborgs stads största satsning på fabriken. Projektet har hittills kostat kommunen 488 miljoner kronor och beskrivs som ”avgörande” för fabrikens etablering, där Göteborg vann kampen framför flera andra kommuner.
Nu visar SVT:s granskning att kommunen hittills haft kostnader på över en halv miljard kronor, redan innan batterifabriken är färdig.
Novo Energy ska betala månadsavgift
Förutom kyllösningen där renat avloppsvatten används, gör kommunen också vägsatsningar och medfinansierar ett nytt batteriutbildningscenter, som invigs i januari.
Enligt avtal ska kommunen få igen pengar på sikt genom att Novo Energy betalar en månadsavgift.
– I slutändan kommer skattebetalarna tjäna väldigt mycket på det här – dels få tillbaka investeringskostnader och vi skapar 3 000 arbetstillfällen, säger Axel Josefson (M), som var ordförande i Göteborgs kommunstyrelse när beslutet fattades om fabrikens etablering.
Volvo Cars vill köpa ut Northvolt
Bygget av fabrikslokalerna är igång, men orosmoln har dykt upp på himlen, och en expert SVT pratat med frågar sig nu om det ens blir någon batteriproduktion här.
Bakgrunden är att Volvo Cars vill köpa ut den krisande partnern Northvolt från det gemensamma ägarbolaget bakom fabriken i Göteborg, Novo Energy.
Nu måste Volvo Cars hitta en ny partner, om det ens ska bli någon batteriproduktion, uppger företaget.
Se Göteborgs mångmiljonsatsning på ett sex kilometer långt rör – och följ med på Västtrafiks nya busslinje som redan nu går till fabriken, fast den inte har öppnat än, i videon.
Göteborgs stads kostnader hittills
- Anläggning för renat avloppsvatten, för kylning: 488 miljoner kronor
- Utbildningscentret Battery Center Gothenburg: 41 miljoner kronor
- Infrastruktur: korsning, gång- och cykelväg (10,2 miljoner), inlösen av mark (8,5 miljoner kronor).
- Fjärrvärmeanslutning: beloppet omfattas av sekretess
Totalt: 548 miljoner kronor
Beloppen avser faktiska kostnader fram till december 2024. Ytterligare kostnader väntas och är budgeterade för framåt.
Kommunen har också kostnader för en fjärrvärmeanslutning, där beloppet omfattas av sekretess.
Västra Götalandsregionens planerade satsningar*
- Västtrafiks nya busslinje 193 till batterifabriken: ca 3,7 miljoner kronor hittills (kostar 5 miljoner om året)
- Medfinansiering batteriutbildningscentret: 45 miljoner kronor
- Medfinansiering regionala infrastrukturplanen: upp till 50 miljoner kronor.
- Medfinansiering främjande av forskning, utveckling och utbildning för industrins omställning: 25 miljoner kronor (knappt hälften är ännu beslutade)
- Avsättning för infrastrukturåtgärder till Trafikverket: 28 miljoner kronor
- Avsättningar kollektivtrafik: 8 miljoner kronor.
*Avser planerade satsningar, inte faktiska kostnader.
Så fungerar kyllösningen med avloppsvatten
Göteborgarnas avloppsvatten renas, därefter tas värmen från vattnet och används i fjärrvärmenätet. Efter att det varma vattnet värmt bostäder och andra lokaler leds vattnet, som nu är kallt, till batterifabriken på Hisingen. Där leds det in i fabriken och ger kylning i batteritillverkningen.
Därefter används vattnet ytterligare en gång i fjärrvärmesystemet. Först därefter, när vattnet är kallt igen, leds det renade vattnet ut i älven.
Det renade avloppsvattnet kallas även för tekniskt vatten.
Källa: Göteborg Energi och Kretslopp och vatten