Den politiska ledningen i Trollhättan har förkastat Trafikverkets två alternativ till ny slussdragning. Dessa förslag innebar att farleden in och ut ur Vänern skulle varit öppen.
Därför utreder Trafikverket en ombyggnad i befintligt system vilket innebär att sjötrafiken skulle stå still i två till fem år. Det drabbar hamnarna i kommunerna längre uppströms. De hävdar att ett flerårigt stopp kan betyda slutet för sjöfrakten i Vänern.
Motsvarar tiotusentals lastbilstransporter
Transporterna skulle då behöva ersättas med stora mängder lastbilstransporter. Vänerhamns fem hamnar i Vänern har 600 anlöp om året. Varje fartyg kan lasta motsvarande 115 lastbilar.
Det handlar alltså om tiotusentals lastbilstransporter som behövs årligen om slussarna stängs.
– Om våra kunder då löser andra transporter via landsväg så är jag väldigt tveksam till om de kommer tillbaka, säger Maria Gustafsson, Vänerhamns driftchef i Otterbäcken.
– Jag kan ju förstå oron, men det går ju att lösa, anser Paul Åkerlund (S), kommunstyrelsens ordförande i Trollhättan.
Åmål: ”Mycket negativa konsekvenser”
Kommunerna ska nu skriva remissvar till Trafikverket om de följder en stängning av slussarna skulle medföra. I hamnen i Åmål har sjögodsvolymen ökat mycket kraftigt på senare år.
Åmåls kommun har redan lämnat sitt svar och skriver att en stängning i 2-5 år ”skulle medföra mycket negativa konsekvenser för Åmåls kommun och Vänern”.