Vi midnatt natten till onsdag väntas Hamnarbetarförbundet gå ut i full strejk.
Aktionen som är en upptrappning av konflikten mellan facket och arbetsgivaren Sveriges Hamnar kommer att få stor påverkan på så väl import- som exportberoende företag.
Om strejken bryter ut som planerat får det enorm påverkan för Volvo Cars då cirka två tredjedelar av alla Volvobilar som tillverkas i Sverige ska ut via Göteborgs hamn, säger vd Håkan Samuelsson.
– Vi gör över 1 000 bilar om dagen så det blir fullt ganska snabbt på våra gårdar om vi inte får ut dem. Dessutom ska allt material in som man skruvar ihop en bil av. Vi är enormt beroende av att det där fungerar och det är enormt frustrerande att det här har pågått i åratal.
Verksamheten stannar
TT: Hur löser ni transporten av era bilar?
– Det är väldigt svårt att lösa det över en natt. Blir det en strejk i hamnen stannar vår verksamhet i princip. Vi får bara hoppas att den här strejken inte ens inträffar.
En stor del av den mat vi äter kommer med båt till Sverige. Till exempel kommer enorma mängder bananer och annan frukt till Helsingborgs hamn varje dag.
Bananer kan därför bli en av de första bristvarorna när strejken bryter ut då stor efterfrågan och kort hållbarhet gör läget bekymmersamt.
Räcker veckan ut
Enligt Jens Falkvall, vd för Banankompaniet, beräknas det befintliga lagret kunna möta efterfrågan veckan ut.
”Just nu är det högsäsong på bananer. Vi kan knappt fylla den efterfrågan som redan finns i dag, om det blir brist kan det märkas väldigt snabbt”, säger han till Dagens Industri.
Ett alternativ för att lösa bristen skulle vara att skeppa frukten till hamnar i Europa och hämta den med lastbil.
Konflikten mellan Sveriges hamnar och Hamnarbetarförbundet gäller frågan om kollektivavtal för hamnarbetarna och har pågått i flera år. De första punktstrejkerna till följd av konflikten inleddes den 23 januari.