Om ungefär två veckor kommer en till leverans med ytterligare 20 sidospann, och i november räknar man med att två 700 ton tunga tvärbalkar ska vara framme i Frihamnen. På onsdagen kommer fartyget att lastas av vid Frihamnen, något som kommer synas tydligt från Göta älvsbron.
– Jag är kanske lite extra nördig när det handlar om sånt här, men jag tänker att det kan vara kul för folk att se det här. Det är en viktig milstolpe för projektet. Vi har jobbat med det här i Spanien i ett och ett halv år och nu kan människor se hur mycket stål det faktiskt är, säger Annica Ridell.
Under dagen kommer man att inspektera stålet och se om några skador kan ha uppkommit under transporten.
– Det kan vara färgskador som man i så fall får bättringsmåla, säger Annica Ridell.
Monteringen av sidospann och tvärbalkar ska vara klar i början av nästa år. Senare under året kommer fyra så kallade pyloner, alltså de höga pelare som är bärande. Bron ska ersätta Götaälvbron och stå klar under år 2021.
Se fartyget närma sig Frihamnen i klippet ovan.