I klippet ser du i vilka kommuner de 32 övergångarna ligger.
2019 fick Trafikverket i uppdrag av regeringen att jobba hårdare med att säkra upp landets farligaste plankorsningar. Alltså korsningar där bilar och järnväg möts på samma ”plan”. Störst risker är förknippade med de obevakade plankorsningarna, där både bom och ljussignal saknas. 32 korsningar identifierades. En av dem är övergången i Salekärr utanför Uddevalla där två personer dog i mitten av februari.
Fem har hittills åtgärdades men att en dödsolycka inträffat på en korsning gör inte att den prioriteras högre bland de som Trafikverket i väst nu jobbar med.
– Dödsolyckorna gör att de kommer med, men olyckorna är också väldigt slumpmässiga. Man kan inte vara helt säker förrän man har en planskild korsning, säger Bengt Rydhed, ställföreträdande regiondirektör Trafikverket Väst.
Lista – 32 övergångarna som Trafikverkat åtgärdar
Bengtsfors
Rävedalsvägen, 2020 (klar)
Borås
Badvägen, 2023
Ettikettfabriken, 2022
Furugatan, 2024 eller senare
Sandared, 2023
Södra vägen, 2024 eller senare
Falköping
Vartofta, 2021
Göteborg
Dungestigen, 2024
Finlandsvägen, 2024 eller senare
Minelundsvägen, 2026
Västra Magårdsvägen, 2026
Herrljunga
Hallebo, 2024 eller senare
Venevalla, 2023
Kungälv
Toftan, 2024 eller senare
Lerum
Drängsered, 2020 (klar)
Orryd, 2024 eller senare
Tullen, 2024 eller senare
Mariestad
Fröåkravägen, 2024 eller senare
Mark
Sundholmen, 2020 (klar)
Mellerud
Mellerud C, 2023
Partille
Kåhög 2, 2024 eller senare
Kåhög 3, 2024 eller senare
Lexby,2024 eller senare
Stenungsund
Solgården, 2024 eller senare
Östra Berg, 2020 (klar)
Strömstad
Skee, 2022
Uddevalla
Långehed, 2020 (klar)
Salekärr, 2022
Vårgårda
Bergsvägen, 2022
Bäne, 2022
Fogdegården, 2023
Vänersborg
Bjurhem, 2023 eller senare
Källa: Trafikverket