Här är de 27 farligaste järnvägskorsningarna i Väst

Uppdaterad
Publicerad

Det är på plankorsningarna som människor dör. Därför ska de byggas bort.

Trafikverket jobbar just nu med att skapa säkrare övergångar på 27 platser i västområdet till 2026. Bara en blir klar i år.

I klippet ser du i vilka kommuner de 32 övergångarna ligger.

2019 fick Trafikverket i uppdrag av regeringen att jobba hårdare med att säkra upp landets farligaste plankorsningar. Alltså korsningar där bilar och järnväg möts på samma ”plan”. Störst risker är förknippade med de obevakade plankorsningarna, där både bom och ljussignal saknas. 32 korsningar identifierades. En av dem är övergången i Salekärr utanför Uddevalla där två personer dog i mitten av februari.

Fem har hittills åtgärdades men att en dödsolycka inträffat på en korsning gör inte att den prioriteras högre bland de som Trafikverket i väst nu jobbar med.

– Dödsolyckorna gör att de kommer med, men olyckorna är också väldigt slumpmässiga. Man kan inte vara helt säker förrän man har en planskild korsning, säger Bengt Rydhed, ställföreträdande regiondirektör Trafikverket Väst.

Lista – 32 övergångarna som Trafikverkat åtgärdar

Bengtsfors      

Rävedalsvägen, 2020 (klar)

Borås

Badvägen, 2023

Ettikettfabriken, 2022

Furugatan, 2024 eller senare

Sandared, 2023

Södra vägen, 2024 eller senare

Falköping         

Vartofta, 2021

Göteborg

Dungestigen, 2024

Finlandsvägen, 2024 eller senare

Minelundsvägen, 2026

Västra Magårdsvägen, 2026

Herrljunga       

Hallebo, 2024 eller senare

Venevalla, 2023

Kungälv            

Toftan, 2024 eller senare

Lerum               

Drängsered, 2020 (klar)

Orryd, 2024 eller senare

Tullen, 2024 eller senare

Mariestad       

Fröåkravägen, 2024 eller senare

Mark                 

Sundholmen, 2020 (klar)

Mellerud         

Mellerud C, 2023

Partille              

Kåhög 2, 2024 eller senare

Kåhög 3, 2024 eller senare

Lexby,2024 eller senare

Stenungsund 

Solgården, 2024 eller senare

Östra Berg, 2020 (klar)

Strömstad       

Skee, 2022

Uddevalla        

Långehed, 2020 (klar)

Salekärr, 2022

Vårgårda

Bergsvägen, 2022

Bäne, 2022

Fogdegården, 2023

Vänersborg    

Bjurhem, 2023 eller senare

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.