– Tekniken är här, nu är det en period på fyra-fem år där vi ska ta den här tekniken och göra den certifierad, säger vd:n för Heart Aerospace, Anders Forslund.
Det är hans företag som har drivit arbetet med att ta fram propellern, eller drivlinan, som går på batterier. Tanken är att det ska sättas fyra propeller på flygplanet. Varje propeller har samma mängd batterier som två elbilar.
Mål: Att flyga rutter om sex år
Trots detta finns det mer att önska sett till räckvidden som elflygplanet klarar. Med dagens batterier ska det gå att flyga 400 kilometer långa sträckor med elflygplanet som ska kunna ta 19 passagerare. Enligt Anders Forslund räcker det för att göra kortare inrikesresor, till exempel att flyga mellan Visby och Stockholm.
– Nu är det en period om cirka fem år där vi ska ta den här tekniken och få den godkänd för passagerartrafik. Värt mål är att flyga de första rutterna sommaren 2026, säger Anders Forslund.
Hör mer om tekniken som ska göra eldrivna passagerarflygplan till verklighet i klippet ovan