Det handlar om pyramidformade gummimattor som läggs ut över spåren. Pyramidmattorna är gjorda av återvunna bildäck och är täckta av 1,5 decimeter höga pyramider som ska vara svåra att ta sig fram på.
Detta tillvägagångssätt har visat sig vara framgångsrikt då mattorna vid testplatserna i Gävle, Sävenäs och Ramlösa, enligt Trafikverket, minskat antalet obehöriga i spåren med 38 procent.
Förseningarna minskar
Och när spårspringet minskar så har det också visat sig att antalet förseningsminuter för tågtrafiken minskar.
– Det räcker med att vi sparar 12 förseningsminuter per år och plats för att det ska vara samhällsekonomiskt lönsamt. Pyramidmattorna blir ett bra komplement som vi kan rekommendera, säger Kenneth Svensson som är projektledare i ett pressmeddelande.
LÄS MER: Spårspring ger sju timmars tågförsening varje dag
– För att få mest effekt ska pyramidmattorna placeras på rätt sätt, på rätt plats och i kombination med exempelvis stängsel.
Människor som genar över järnvägsspåren har varit ett återkommande problem runt om i hela landet. Under 2016 blev kostnaden för hela landet 80 miljoner kronor och 2.400 förseningstimmar, just på grund av obehöriga på spåren.