Följ med till Göteborgs hamn och se hur en inspektion av Tullverket kan gå till i klippet ovan.
Containrar som fylls med gammal elektronik och skickas från Europa till fattigare länder i Afrika och Asien är ett sedan länge ett känt problem. I bästa fall kan det säljas – i sämsta fall hamnar det på enorma sopberg som skadar både miljö och hälsa för befolkningen som bor där.
Enligt Martin Johansson på Tullverket är det främst småföretagare eller privatpersoner som försöker exportera ner farligt avfall till länder i Afrika eller Asien. Tullens uppgift blir att kontrollera att det som ska fraktas följer europeiska lagar och standarder.
– Det får negativa konsekvenser för miljön och hälsan för de människor som bor i de länder dit avfallet hamnar, säger Martin Johansson.
Exportförbud eller åtal
Att frakta farligt avfall är olagligt och kan leda till antingen en åtalsprocess för brott mot EU-lagförordningen eller exportförbud, enligt en representant från Länsstyrelsen som också fanns på plats men som inte ville ställa upp på intervju. När det gäller de beslag som gjordes av Tullverket i Göteborgs hamn, inleds nu utredningar.
Enligt Naturvårdsverket kan straffet för att illegalt frakta farligt avfall bli böter eller fängelse.
Antalet stoppade containrar under veckan
Göteborg: Två containrar fick exportförbud och 16 blev stoppade på grund av exempelvis ofullständig dokumentation.
Nationellt: 10 exportförbud och 21 containrar som krävde åtgärd.
Under 2021 tog Tullverket 627 ton farligt avfall i beslag hela Sverige.