En kinesisk affärsgrupp vill bygga en hamn i miljardklassen i Brofjorden, med sikte att bli Nordens största containerhamn. Men frågetecknen är många och Lysekils kommun vill veta mer. I onsdags meddelade kommunen att man vill gå vidare med en förstudie kring projektet.
Nu kritiseras planerna från olika håll.
– Nya tåg- och vägsträckor måste dras och hamnen kräver stora omfattande ytor av det bohuslänska landskapet. Bygget kräver stora ingrepp i naturen, vilket kommer att ge en mycket stor påverkan i den yttre skärgården, säger Inge Löfgren (MP) som sitter i Lysekils kommunfullmäktige för miljöpartiet.
– En faktor är också sysselsättningen lokalt, som i stort sett blir noll. Kineserna kommer själva att bygga hamnen och maskiner sköter lastningar av containrar. Kvar blir bara mindre servicejobb, säger han.
Michelin-restauranger och lyxhotell
I förslaget från Kina berättar Inge Löfgren att Lysekil förutom en ny hamn, även utlovas uppdaterad välfärd, hotell och restauranger med Michelinstjärnor.
– Kommunen erbjuds presenter så att vi ska gå med på att de ska få äga hela hamnen. Jag tror detta är en farlig väg att gå. Det påminner starkt om mutor, säger Inge Löfgren (MP).
Ex-officer: Skräckprojekt med sikte på herravälde
Kritisk till nybygget är också Magnus Sederholm från Sotenäs som är gästprofessor i Kina och har varit verksam som värnpliktig officer i Sverige i tjugo år. Han tror att kineserna har en annan agenda.
– Ett steg i detta led är att kinesiska militären kommer hit. Presidenten Xi Jinping har en uttalad strategi om att ta världsherravälde genom att få inflytande i länders politiska styre. Det har vi sett exempel på runt om i världen, där de lägger beslag på hamnar, säger han.
– Vi måste få ett stopp för detta skräckprojekt. Lysekilsborna måste förstå vad det är som står på spel.
Sinolog: Måste göra en säkerhetspolitisk analys – helt absurt
Marie Carlsson är sinolog på Göteborgs universitet och har studerat Kina i 30 år. Hon delar till viss del Sederholms uppfattning.
– Kina har sedan det stora nya ekonomiska initiativet som vi kallar Nya Sidenvägen flyttat fram sina positioner och investerat biljoner i olika länder för man vill sammanfoga olika delar av världen, bygga ut infrastrukturer för att hjälpa länderna, men också att få ekonomiska fördelar själva, säger Marie Carlsson.
Hon håller med i kritiken och påpekar att Kina har ett 60-tal liknande infrastukturprojekt i världen, och att fler länder är på gång.
– Vi har alltså ett bolag kopplat till kinesiska staten som är intresserade av en hamn i Västsverige. Det kan finnas politiska intressen, men framförallt är det nog strategiskt intressant och då hamnar vi inte i en kommunalt ärende, utan då blir det en nationell säkerhetspolitisk fråga, säger hon.
LÄS MER: Nya Sidenvägen – världens största infrastrukturprojekt
Lysekils kommunalråd, Jan-Olof Johansson, (S), sa under onsdagen till SVT att man inte tänker ta några risker och att man i nuläget bara vill veta mer.