• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Hulda Winnes, forskare vid IVL Svenska miljöinstitutet i Göteborg. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT/SVT

Hårdare krav på sjöfarten kan ge smutsigare hav

Uppdaterad
Publicerad

Nästa år skärps kraven på sjöfartens svavelutsläpp. Men beslutet riskerar leda till att föroreningarna istället hamnar i havet. Något som enligt forskare på Västkusten kan slå hårt mot havsmiljön.

Sjöfartsbranschen är under omställning för att minska utsläppen. Sedan 2015 råder strikta regler för utsläpp av svavel i svenska vatten och nästa år skärper FN:s internationella sjöfartsmyndighet IMO de globala kraven.

För att minska utsläppen kan fartygen antingen gå över till renare bränslen, eller installera en så kallad skrubber som tvättar avgaserna.

Men nu visar ny forskning vid IVL Svenska miljöinstitutet i Göteborg att restvatten från skrubbrarna slår hårt mot havsmiljön.

”Hög dödlighet även vid låga halter”

– Vi har sett effekter på marina djur och plankton som har en absolut avgörande betydelse i de marina ekosystemen. Vi ser en hög dödlighet även vid låga koncentrationer av det här skrubbervattnet i havsvatten, säger Hulda Winnes, forskare med fokus på miljö och sjöfart vid IVL Svenska miljöinstitutet.

I skrubbrarna renas avgaserna genom att vatten duschas på dem. Svavel och andra föroreningar fastnar i vattnet och utsläppen i luften blir betydligt renare. Men i många system släpps det förorenade vattnet direkt ut i havet igen, vilket gör att föroreningarna istället hamnar i havet.

– Så man flyttar runt dem, vilket inte är ett hållbart alternativ, säger Hulda Winnes.

Används redan i Sverige

I svenska vatten där reglerna redan är skärpta är det omkring 5-10 procent av fartygen som kör med skrubber, enligt branschorganisationen Svensk sjöfart.

Hur många som kommer att fortsätta att köra på tjockolja genom att installera skrubbrar när kraven skärps globalt är det ingen som vet, men antalet båtar med systemet kommer att öka över världen. Så även om utsläppsreglerna är efterlängtade enligt forskarna innebär de också en risk att utsläppen bara flyttas från luften till havet.

– Om man ska skydda den marina miljön så ska man undvika de här utsläppen. Det kan man göra om man väljer det här lågsvavliga bränslet som alternativ för att uppfylla de svavelregler som kommer, vilket de flesta gör. Men man är rädd för en ökad installationstakt av de här skrubbrarna på fartyg i och med de nya reglerna.

Flyttar runt utsläppen

Forskningsrapporten varnar för att gifterna från skrubbervattnet hamnar i farleder, hamnar och flodmynningar där riskerna ökar. I flera hamnar världen över har man förbjudit utsläpp av skrubbervatten, men i Sverige finns inga sådana begränsningar.

– Jag tror att det kan vara bra att begränsa utsläppen efter vad vi har sett i den här studien, säger Hulda Winnes.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.