Långmosseskolan har under ett års tid använt klassisk musik i undervisningen. Musiken står Göteborgs Symfoniker för i en studie-app som ska hjälpa eleverna att få studiero.
– Metoden innebär att vi delar upp arbetet i 25-minutersintervaller. Du lyssnar på musik och pluggar samtidigt och när du har pluggat ett intervall får du en paus på fem minuter för att bibehålla effektiviteten, berättar symfonikernas Eva Essvik som arbetar med projektet.
Studieron har blivit bättre
Enligt läraren Nettan Odelhage så har koncentrationen i klassrummet ökat.
– Det är lugnare och tystare och elever som normalt inte klarar att koncentrera sig i mer än fem-tio minuter klarar betydligt mer.
Eleven Jonas Ahmed är så nöjd att han använder systemet hemma också.
– Ibland, för det kan vara lite störigt. Min bror som går i fyran tycker inte jättemycket om att göra läxor, och då kommer han och stör mig.
Vill locka yngre publik
Symfonikernas ambition med appen är att hjälpa elever att uppnå studiero. Men det är också ett sätt att locka fler unga att lyssna på klassisk musik.
Långmosseskolan har ingått i projektet i ett år och i veckan så tog musiken plötsligt klivet ut ur appen.
I klippet ovan får klassen besök av symfonikernas harpist Erik Groenstein Henriks.