Det är konsultföretag Ensolution som gjort en genomlysning av verksamheten och tagit fram flera förbättringsmöjligheter.
Kommunen har varit medveten om flera av anledningarna till de höga kostnaderna. De långa avstånden mellan brukarna är en av dem.
– Bengtsfors är en geografiskt stor kommun, så det är klart att vi behöver spenderat mer tid i bilarna än i centrala Göteborg. De höga kostnaderna är högst förklarliga, säger Tanja Mattsson.
Hur stora kommer besparingarna att bli när ni gjort åtgärderna?
– Det är svårt att säga då vi kommer jobba med mindre åtgärder under året, säger Tanja Mattson.
Sagt upp avtal med Samhall
Flera större åtgärder har kommunen redan gjort. Bland annat har de tagit över avtalet som de tidigare hade med Samhall som utförde flera hemtjänstuppgifter.
Schema, övertid och bemanningsfrågor är åtgärder som kommunen ska fortsätta arbeta med.
Under pandemin var det svårare att fylla alla luckor i bemanningen, vilket ledde till mycket övertid bland personalen och fler timanställda.
– Vi har inte haft tillräckligt med personal och det har varit svårare att heltidsanställa. Men nu senaste året ser det betydligt mer stabilt ut och vi har fått ner andelen både övertid och timavlönade, säger Tanja Mattson.