Men att banan öppnas får kritik av protestgruppen ”Aktion Rädda Vättern” som ifrågasätter om försvaret har tillstånd att återuppta verksamheten på flygplatsen i den omfattning som planeras.
– Problemet är att de inte har tillstånd enligt miljöbalken. De har ju sökt tillstånd men det ligger överklagat och det är regeringen som ska avgöra detta, säger Christer Haagman i Aktion Rädda Vättern.
– Vi är experter på detta. Vi gör inte sådant här utan att ha clearat med både juridik och tillstånd, säger Malin Persson.
Reparerat banan
Huvudlandningsbanan anlades redan 1950. 1994 lades flygflottiljen F6 ner. Senare återupptogs flygverksamheten av F7 Såtenäs, men sprickbildning stängde banan 2018. Nu har det genomförts vissa reparationsarbeten och en besiktning visar enligt Skaraborgs flygflottilj att banan kan användas igen.
En sak som ökat fokuset på Karlsborg är Skövdes beslut att lägga ner sin flygplats. Därmed finns en ökad efterfrågan på civila ambulanstransport via flyget och Herkulesplanet som landade hade också med en ambulanstransport för att öva på detta.
En viss flygtrafik har hållits igång utan den största banan. Försvarsmakten talar om 1 100 flygrörelser per år. Nu kan större flyg landa här igen.