Wilma Lindkvist tycker distansplugget funkar bra, men att det är tråkigt att inte träffa vännerna. Foto: SVT

Högstadieeleven om distansplugg: ”Skönt att slippa skolan om man inte trivs”

Uppdaterad
Publicerad

Det har gått fyra veckor sedan högstadier i landet fick möjlighet att bedriva distansutbildning. På Jättestensskolan i Göteborg går 15-åriga Wilma Lindkvist.

– Det kan vara skönt att slippa gå till skolan för de som inte trivs.

Den 7 januari beslutade regeringen att högstadieskolor får möjligheten att bedriva fjärr- och distansundervisning. Anledningen är att att undvika trängsel både i skolan och i kollektivtrafiken.

– Jag tycker det funkar bra och det är skönt att vara hemma. Man slipper gå till skolan och kan direkt sätta sig vid skrivbordet, säger niondeklassaren Wilma Lindkvist.

Wilma har bra med utrymma att plugga hemifrån och hon tycker också att det blir bättre studiero.

– Det blir färre distraktioner och lättare att fokusera.

”De som inte trivs i skolan kan få en boost”

– Distansundervisningen funkar bra, tycker Johan Ekmark, lärare och it-ansvarig Jättestensskolan i Göteborg. Foto: SVT

På Jättestensskolan kör de växelvis undervisning, hälften kör hemifrån och hälften på plats. För att sedan byta grupp veckan därpå.

De elever som behöver stöd får vara i skolan, och de andra alternerar varannan vecka.

– Distansundervisningen fungerar bra. Och det finns elever som inte trivs jättebra i skolan, och de kanske fått en boost av att arbeta hemifrå, säger Johan Ekmark, lärare och it-ansvarig på skolan.

Men distansundervisningen för också med sig utmaningar.

– De praktisk-estetiska ämnena får köra dubbelplanering, exempelvis att några kör idrott på plats och några hemma. Och examinationen blir svårare. Du kommer aldrig ifrån att det bästa sättet att undervisa på är att träffa eleverna i klassrummet.

Hör gymnasieelevens tips för distansplugg

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.