Det är en raksträcka utan skyltar som leder fram till järnvägsöverfarten mellan Björketorp och Sundholmen i Marks kommun. Väl framme vid järnvägen finns en öppen passage utan bommar och lampor.
Det var vid denna plats som dödsolyckan inträffade i mitten av juni. Det är just avsaknaden av varningssignaler, som Jens Eliasson ställer sig kritisk till. Det hade ökat säkerheten och minskat risken för olyckor, enligt honom.
– Standardfrasen man använder så fort någon ska åka hemifrån är ”glöm inte järnvägsövergången”, men så är vi människor. Vi behöver något som påminner att man är vid järnvägen, säger Jens Eliasson.
Kan köra över rälsen trettio gånger per dag
Trafikverket jobbar redan för fullt med att få bort plankorsningarna, vilket SVT tidigare rapporterat om.
Men arbetet tar för lång tid, enligt Jens Eliasson, som både bor och jobbar i anslutning till de obevakade övergångarna. Han är arbetsgivare för ett byggföretag, och en hektisk dag på jobbet kan Jens och hans kollegor passera tågöverfarterna trettio gånger.
Han ifrågasätter också att man först rustade upp Viskadalsbanan, för att sedan låta säkerhetsåtgärderna vid plankorsningarna hamna i skymundan.
– Detta hade inte behövt hända om någon hade reagerat. Problemet med de här övergångarna har ältats i åtminstone tio år, om inte ännu längre. Och så kan de som bestämmer påstå att det handlar om pengar.
Efter dödsolyckan: Nya bud från Trafikverket
Dagar efter olyckan har Trafikverket börjat titta på en tillfällig lösning för hur man kan öka säkerheten på de obevakade övergångarna. Detta genom så kallade geostaket, vilket Borås Tidning var först att rapportera om.
– Och nu då, när vi har en anställd som gått bort, då hittar man helt plötsligt pengar, säger Jens Eliasson.
Vad det första du vill att myndigheterna ska göra?
– De kan väl sätta upp en skylt som påminner om järnvägen. Så kan de skyltarna stå här på x antal platser, så de hjälper alla som passerar här.
Vad är geostaket?
Geostaket är ett teknisk lösning för ökad säkerhet vid oskyddade plankorsningar. Geostaket är ett samlingsbegrepp för ett digitalt definierat geografiskt område, alltså digitala zoner, där hastigheten och uppkopplade fordon kan kontrolleras.
Genom en app som är aktiverad i mobiltelefon eller bilnavigator, kan man genom textmeddelanden varna och uppmärksamma trafikanter för tåg vid oskyddade plankorsningar.
För att appen ska kunna lokalisera vart tågen befinner sig behöver alla tåg en sensor. Enligt Trafikverket är det upp till tågföretagen att sätta upp sensorer på sina tåg.
Källa: Trafikverket