På sjömätningsfartyget Anders Bure jobbar Mårten Hörlin, befälhavare, Peter Lögdberg, mätningsledare och Maria Sandberg, efterprocessare med att kartlägga Göteborgs södra skärgård. Foto: SVT

Göteborgs södra skärgård kartläggs på nytt – efter 70 år

Uppdaterad
Publicerad

Kartläggningen utförs med den senaste tekniken för att mäta sjöbottnar och innebär att kollektivtrafiken kommer att kunna köra säkrare i skärgården. – Det kan bli så att vi uppdaterar befintliga grund som kanske blir djupare med hjälp av våra moderna ekolod, säger Mårten Hörlin befälhavare på sjömätningsfartyget Anders Bure. Sjöfartsverket.

Att mäta sjöbotten har gjorts så länge det funnits sjötrafik. Förr använde man sig av handlod, ett blyfyllt järnrör bundet till en lina och från början med mätning i famnar. Det här gjordes på 1800-talet men även på 50-talet. Nu är det dags igen, fast med ny teknik och i meter.

– En fråga vi får ibland är ”Behövs det verkligen? Är inte det redan gjort?”. Men tekniken nu är så noggrann att vi kan tydligt se ett gummidäck som ligger på botten, om det inte ligger för djupt. Med vårt fartyg kommer vi få nya mätningar som kan hjälpa till att få säkrare och mer effektiv trafik i Göteborgs södra skärgård, säger Mårten Hörlin.

Tre års arbete

Det treåriga projektet OSKAR är beställt av Trafikverket, utförs av Sjöfartsverket och står för ”Optimering av Sjöburen Kollektivtrafik och Annan Regelbunden trafik”. Bottenmätningar pågår under juli och augusti, och sedan följer analys och efterarbete under tre år i samarbete med Linköpings universitet och Statens väg- och transportforskningsinstitut.

– Vi räknar inte med att hitta nya grund, de är redan avklarade, men det kan bli så att vi uppdaterar befintliga grund som kanske blir djupare med hjälp av våra moderna ekolod. Detta kan innebära att vi hittar nya och säkrare vägar för moderna båtar som är både tyngre och snabbare än fartyg för några år sedan, säger Mårten Hörlin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.