Övergången hade blinkande ljus, klingande varningsljud och en gångfålla, och uppfyllde därmed Trafikverkets säkerhetskriterier. Men enligt kommunstyrelsens ordförande Bo Pettersson (S) har dödsolyckorna på platsen visat att övergången inte är säker.
– På kort sikt kommer vi att stänga övergången, på lång sikt skapa en planskild korsning, säger han.
”Finns ställen med sämre bevakning”
I nuläget är det inte aktuellt att stänga någon annan järnvägsövergång i Stenungsund, men kommunfullmäktige har bestämt att detta ska utredas.
– Det finns ställen där bevakningen är sämre än den var vid den här övergången, säger Bo Pettersson.
Trafikverket har tidigare varnat för att en stängd övergång skulle kunna innebära att personer genar över spåret. Det ska förhindras med hjälp av ett två meter högt stängsel.
Christer Ahlin är enhetschef för järnvägsunderhåll i distrikt väst.
– Vi är eniga med kommunen om detta. Det som har hänt är enormt tragiskt, säger han.
Fyra dödsolyckor har skett – borde övergången ha stängts tidigare?
– Vi har gjort ett antal åtgärder sedan den senaste olyckan, bland annat byggt ut stängsel, skyltat och förändrat signaleringen på platsen. Nu tar vi ytterligare steg i den riktningen och stänger övergången.
Kilometerlång omväg
Omvägen för de boende i Solgårdsdalen som inte längre kan använda övergången blir upp till en kilometer. Bo Pettersson har fått klagomål från missnöjda kommuninvånare, men står fast vid sitt beslut.
– Det får inte inträffa något mer dödsfall, säger han.