Första gången det hände var Monica Karlsson ute och tränade hoppning. När planet dundrade in över gården fick hästen panik och hon kastade sig av.
– Det bara slog till i bröstet, säger hon. Hade jag inte hunnit av vet jag inte hur det hade gått och jag är så fruktansvärt rädd för att det ska hända när barnen är ute och rider.
Det är Skaraborgs flygflottilj, åtskilliga mil bort som nu fått tillstånd att lära upp nya piloter vid Trollhättans flygplats medan deras egen anläggning byggs om.
– Vi följer alla lagar som finns runt en flygplats, säger Lars Helmrich som är flottiljchef.
Flygningarna har föregåtts av en del kommunikation med de boende i närområdet och idag skickar Försvarsmakten ut sms till berörda när de vet att de ska flyga. Problemet är att det är många faktorer som spelar in vid flygning med JAS.
– Jag skulle inte ens vilja kalla det kommunikation, säger Ulrika Nolåker som också driver en hästgård i Västra Tunhem. det handlar om sms som meddelar att nu kommer vi. Ibland kommer de till och med efter att flygningarna har varit. Vi har ju faktiskt också en djurlagstiftning att ta hänsyn till som säger att hästarna ska vara ute så vi kan inte bara stänga in dem för säkerhets skull.
– Det handlar om att det kan vara annan flygverksamhet samtidigt, tillgång till flygplan, väder, säger Lars Helmrich. Det finns många faktorer som gör att vi inte kan säga exakt när vi kommer.