Att 65 nya vårdcentraler ska öppnas i Västra Götaland visar sig nu i mängder av reklam som syftar till att välja just den vårdcentralen. Det ges också löften om till exempel gratis vaccination.
Och i Kortedala går man direkt på det allra heligaste, kaffet, och erbjuder ett kilo till var och en som listar sig för det blivande vårdcentralen där.
Men även om Västra Götalandsregionen tar avstånd från sådana metoder i marknadsföringen så kommer kaffeutdelningen att fortsätta.
– Vi är beredda att dra tillbaka erbjudandet om ett kilo kaffe om de kan visa någon regel som visar att detta är fel, säger Lars Gustafsson, vd för Nya Vårdcentralen på Kortedala Torg.
På lördag är det öppet hus på regionens 120 vårdcentraler, ett sätt att möta den massiva kampanjen från de nya privata vårdcentralerna.
– De privata som kommer in nu måste ju visa att de finns. Men vi har ju funnits innan och det vet folk. Därför öppnar vi så man kan komma in och jämföra med de andra och är väl så bra, säger Marie Blixt, verksamhetschef på Vårdcentralen Majorna.
Reporter: Tomas Lindblom