”Luffar-Lasse” är inte enbart känd från Musikhjälpen, utan har varit Trollhättans kändiskatt sedan några år tillbaka. Katten har blivit något av stadens turistattraktion då han varje morgon tar sin dagliga promenad till Överby köpcentrum.
– Där vill han vara för att umgås med folk, sen bestämmer han själv när han vill åka hem. Han kan hoppa in i privatpersoners bilar, eller så hämtar vi honom, säger Jan Karlsson, husse till ”Luffar-Lasse”.
Startade Facebookgrupp
För att hålla bättre koll på ”Luffar-Lasse” startade familjen en Facebook-grupp. Under åren har gruppen vuxit och har nu 35 000 medlemmar.
– Det har nog att göra med att han gör konstiga saker, han är ju rätt tokig.
Det var en av medlemmarna i ”Luffar-Lasses” Facebook-grupp som tog initiativet att starta succébössan i Musikhjälpen.
– Jag funderade kring hur jag skulle kunna göra nytta för Musikhjälpen, då kom jag att tänka på katten med mycket följare på Facebook! Alla lägger ju sig i den gruppen, säger Patrik Starborg som startade bössan.
”Folk är fantastiska”
I gruppen gör folk inlägg och trissar upp varandra till att skänka pengar i ”Luffar-Lasses” bössa. Patrik Starborg kunde dock aldrig föreställa sig att bössan skulle gå så bra som den gör.
– Jag är chockad, jag trodde den skulle nå typ 8000-15 000. Folk är helt fantastiska.