Här skriver de under avtalet som är avgörande för kollektivtrafikens framtid i Göteborg. Foto: SVT

Miljardsatsning på kollektivtrafiken i Göteborg

Uppdaterad
Publicerad

En helt ny spårvagnslinje, linbana och flera nya busslinjer. Lägg därtill 45.680 nya bostäder. Då har ni kodensatet av Göteborgs stad och Västra Götalandsregionens uppgörelse med staten. Notan: 7,2 miljarder kronor.

På tisdageftermiddagen kritade företrädare för Göteborg stad, Västra Götalandsregionen och Sverigeförhandlingen under ett nytt avtal om nya satsningar på kollektivtrafiken.

SE MER: Provåk linbanan över älven

Planer på linbana i Göteborg

Det handlar om att bygga en ny spårväg på Norra älvstranden, en linbana mellan Järntorget och Wieselgrensplatsen samt tre nya busslinjer, även de på Nya älvstranden. Dessutom ska åtta nya cykebanor byggas. Samtliga satsningar ska vara klar 2035.

– Jag är väldigt glad för jag tror att detta kommer göteborgarna vara väl till del, säger Ann-Sofie Hermansson (S), kommunstyrelsns ordförande i Göteborg.

SE MER: Här kan de nya spårvagnsstoppen bli på Hisingen

Statliga pengar viktigt

I Sverigeförhandlingens uppdrag ingår att förhandla om investeringar som förbättra kollektivtrafiken i de tre storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö, som i sin tur ska leda till ökat bostadsbyggande.

Överenskommelsen innebär att Göteborgs stad och Västra Götaland och staten tillsammans satsar drygt 7,2 miljarder kronor. Av det beloppet går staten att gå in med drygt 3.2 miljarder kronor. Som villkor för de statliga pengarna åtar sig Götebogs stad att bygga 45.680 nya bostäder.

– Att vi får en finansiering från statens sida innebär att vi slipper ta av skattepengarna i större utsträckning än vad vi skulle behöva annars. Det är vi väldigt nöjda med, säger Ann-Sofie Hermansson (S).

Hade ni kunnat får ut mer pengar av staten?

– Det satt lite trångt inne en period med medfinansieringen, men nu är vi uppe i så mycket som vi faktiskt kan få från staten. Så det är vi nöjda med.

Oppostionen inte helt nöjd

Den blå linjen visar var citybuss ska gå, den gula linjen visar var spårväg och citybuss ska gå, och den gröna linjen visar var linbana ska gå. Foto: Göteborgs stad

Även oppositionen i Göteborg välkomnar överenskommelsen men har ändå ett par kritiska invändningar, bland annat anser de att den statliga investeringen är för liten.

– Det är tråkigt att inte BRT Metrobus Kungssten-Mölndal kommit med, vilket innebär att vi tappar 10.000 bostäder. Anslagen från regeringen är helt enkelt för litet och det är bara att beklaga, säger kommunalrådet Jonas Ransgård (M) i ett pressmeddelande.

När det gäller linbanan kan staten att komma gå in med än mer pengar vid ett så kallat stadsmiljöavtal, men det kan först bli aktuell i ett senare skede.

– Under decennier har Göteborg varit i strykklass när det kommer till statliga infrastruktursatsningar. Vår uppfattning har varit att ersättningsnivåerna per bostad, som är relaterad till objekten, har en alltför låg finansieringsgrad, säger kommunalrådet Helene Odenjung (L).

Från regionalt håll låter det mer postiivt. Regionstyrelsens ordförande Johnny Magnusson (M) menar att satsningen är viktig för hela länet.

– De här satsningarna innebär att vi kortar restider, kopplar samman stadsdelar på ett nytt sätt och gör att många fler kommer att kunna resa med kollektivtrafiken än vad som görs idag, säger han.

Överenskommelsen

Spårväg och citybuss Norra Älvstranden (centrala delen)

Nybyggnad av spårvägen mellan Linnéplatsen, Lindholmen och Frihamnen samt mellan Hjalmar Brantingsplatsen och Tingstadsvägen. En ny älvförbindelse som sammankopplar norra och södra sidan av Göta Älv är tänkt att öka kapaciteten i kollektivtrafiken. Objekten byggs i etapper och planeras vara färdigställda i sin helhet år 2035.

Linbana Järntorget-Wieselgrensplatsen

Nybyggnad av en 3-kablig stadslinbana mellan Järntorget, Lindholmen, Västra Ramberget och Wieselgrensplatsen. Är tänkt att underlätta kollektivtrafikresor över Göta Älv mellan Göteborgs norra och södra centrum. Ska vara på plats år 2021.

Citybuss – BRT Backastråket

Utbyggnad av ”Citybuss” BRT-anläggning med egen körbana, med linjeföring och sektionsbredd förberedd för spårväg mellan Balladgatan (Tingstad) och Körkarlens gata. Planeras vara på plats år 2023.

Citybuss – BRT Norra Älvstranden, västra och nordvästra delen

Utbyggnad av ”Citybuss” BRT-anläggning med egen körbana, med linjeföring och sektionsbredd förberedd för spårväg, Lindholmen-Ivarsbergsmotet-Vårväderstorget. Ska en ökad tillgänglighet mellan Biskopsgården, Norra Älvstranden och vidare till Linnéplatsen. Objekten byggs i etapper och planeras vara färdigställd i sin helhet år 2031.

Åtta cykelbanor

Åtta cykelbanor anläggs i anslutning till kollektivtrafiken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Planer på linbana i Göteborg

Mer i ämnet