Den politiska organisationen Svinesundskommittén samordnar flera berörda parter för att hitta lösningar på de ökande köproblemen. Cecilia Nilsson, vd, är besviken över att Tullverket enbart deltagit digitalt.
– Vi behöver ledningen här och att de prioriterar den viktiga handeln mellan Sverige och Norge. Det är 300 miljarder varje år som länderna handlar med varandra och hindrena här kostar pengar, säger hon.
Enligt Henrik Sjökvist, tf biträdande chef på Tullverkets kontrollavdelning, är de bekanta med problematiken. Ett grundproblem är att deras kapacitet på plats inte utvecklats i samma takt som den ökande trafiken.
– Vi har en begränsning i hur tullstationen ligger, så vi har ett kapacitetsproblem på den svenska sidan som inte finns på den norska, säger han.
Tar långa omvägar
De åkare som SVT Nyheter Väst träffar utanför Tullverkets lokaler är bekanta med köerna.
– Jag har väntat 45 minuter på bron, och så en timma här vid tullen. Det blir en stor del av min arbetsdag som går åt, säger en dansk lastbilschaufför.
En svensk åkare som kört över bron sedan den öppnade säger att problemen blivit värre över tid och att flera kollegor hellre väljer gränsövergången i Örje – även om det är en omväg.
Ombyggnad utreds
Under 2023 ska Tullverket bygga om för att kunna betjäna fler samtidigt. På längre sikt vill man genom digitalisering skapa en mer automatiserad process, och en större utbyggnad ska utredas.
– Vi gör vad vi kan för att underlätta gränspassagen. Samtidigt är vi en kontrollerande myndighet, så helt friktionsfritt kommer det aldrig bli att passera en gräns mellan EU och icke-EU, säger Henrik Sjökvist.