Oceanas våldsamma brand den 12 februari gjorde framtiden mycket oviss för en textilfabrik i Porto.
Parken hade beställt 6 000 klädesplagg från företaget Reparell och plaggen skulle tillverkas på en fabrik i Portugal. Åtta månader efter branden har parterna inte kommit överens om vad Liseberg ska betala för, och vem som är ansvarig för att produktionen stoppades.
I centrum står en textilfabrik i Portugal, som inte får betalt och nu kämpar för sin överlevnad.
Vems ansvar?
Liseberg menar att de inte bad leverantören om att stanna produktionen, eftersom den inte officiellt hade börjat. Leverantören anser att fabriken hade material- och personalkostnader för att förbereda produktionen.
– De vill betala för de fysiska prylarna men inte för vår och fabrikens utvecklingsarbete, säger Emil Pettersen.
Nu kräver leverantören kompensation för den tid då fabriken stoppades, vilket Lisebergs förnekar ansvar för. Å andra sidan kräver Liseberg kvitton på materialkostnader. Reparell säger att de har skickat flera, som Liseberg har bestridit.
– Vi hade ett vägval att vi antigen fortsätta produktionen eller avbryta avtalet. För att kunna utvärdera vad vi skulle göra så har vi begärt in verifierbar underlag för de kostnader som Reparell har haft. Dessa har man inte kunnat visa för oss, svarar Mårten Westlund.
Ingen ersättning för textilfabriken
Konflikten mellan de två svenska företagen har stor påverkan på den lilla textilfabriken i Portugal.
Fabrikens ägaren Cristina Miranda berättar att teamet jobbar hårt för sin överlevnad. Hon säger hon hade utgifter på mer än 800 000 kronor som hon inte fick ersättning för och lägger skulden på Liseberg.
Är det inte Reparell som är ansvarig för att kompensera dig?
– Ja, men hur? Om de inte får betalt från Liseberg kan de inte betala oss. Jag förstår inte hur ett kommunalt bolag kan bete sig så här, svarar hon.