En delad bild som visar två scener. Den vänstra sidan visar en person som arbetar med en skärmaskin över ett tygstycke i en syverkstad. Den högra sidan visar en del av en nöjespark i bakgrunden, och i förgrunden syns en trasig byggnadsstruktur som har brunnit.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se fabriken där kläderna skulle sys – och hör vad Liseberg säger om kritiken från klädleverantören. Foto: SVT / Emil Pettersen

Konflikt mellan Liseberg och Oceanas klädleverantör – textilfabrik i Portugal får inget betalt

Uppdaterad
Publicerad

Sömmerskorna skulle precis sy upp kläderna för Oceanas personal när branden totalförstörde badhuset. Produktionen stoppades, men en strid har blossat upp vem som ska stå för kostnaderna för kollektionen.

– Vi förlorade mer än 800 000 kronor. Det är respektlöst, säger fabriksägaren Cristina Miranda i Portugal.

Oceanas våldsamma brand den 12 februari gjorde framtiden mycket oviss för en textilfabrik i Porto.

Parken hade beställt 6 000 klädesplagg från företaget Reparell och plaggen skulle tillverkas på en fabrik i Portugal. Åtta månader efter branden har parterna inte kommit överens om vad Liseberg ska betala för, och vem som är ansvarig för att produktionen stoppades.

Brand vid Lisebergs badhus Oceana

I centrum står en textilfabrik i Portugal, som inte får betalt och nu kämpar för sin överlevnad.

Vems ansvar?

Liseberg menar att de inte bad leverantören om att stanna produktionen, eftersom den inte officiellt hade börjat. Leverantören anser att fabriken hade material- och personalkostnader för att förbereda produktionen.

– De vill betala för de fysiska prylarna men inte för vår och fabrikens utvecklingsarbete, säger Reparells ägare Emil Pettersen.

Nu kräver leverantören kompensation för den tid då fabriken stoppades, vilket Lisebergs förnekar ansvar för. Å andra sidan kräver Liseberg kvitton på materialkostnader. Reparell säger att de har skickat flera, som Liseberg har bestridit.

– Vi hade ett vägval att vi antingen fortsätta produktionen eller avbryta avtalet. För att kunna utvärdera vad vi skulle göra så har vi begärt in verifierbart underlag för de kostnader som Reparell har haft. Dessa har man inte kunnat visa för oss, svarar Lisebergs kommunikationschef Mårten Westlund.

Ingen ersättning för textilfabriken

Konflikten mellan de två svenska företagen har stor påverkan på den lilla textilfabriken i Portugal.

Fabrikens ägaren Cristina Miranda berättar att teamet jobbar hårt för sin överlevnad. Hon säger hon hade utgifter på mer än 800 000 kronor som hon inte fick ersättning för och lägger skulden på Liseberg.

Är det inte Reparell som är ansvarig för att kompensera dig?

– Ja, men hur? Om de inte får betalt från Liseberg kan de inte betala oss. Jag förstår inte hur ett kommunalt bolag kan bete sig så här, svarar hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Brand vid Lisebergs badhus Oceana

Mer i ämnet