Konsumentverket har skickat ett brev till Göteborgs Friidrottsförbund, som nu har två veckor på sig att svara. Sedan fattar Konsumentverket beslut om man ska vidta rättsliga åtgärder mot förbundet.
– Vi kan, rent generellt, lämna in en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen, väcka grupptalan i domstol eller agera som Konsumentombudsbiträde, säger Rozanna Florén, som handlägger ärendet på Konsumentverket.
Lurade
Att Konsumentverket nu tar strid mot Göteborgs Friidrottsförbund innebär att man ställer sig bakom de cirka 35 anmälningar mot förbundet som hittills kommit in.
– Av anmälningarna framgår bland annat att konsumenter upplever sig ha blivit lurade, eftersom de betalat för en tjänst de inte fått ta del av. Flera har också påpekat att förbundet har marknadsfört loppet nära inpå beslutet att ställa in, säger Rozanna Florén.
Att Göteborgsvarvet nyligen har öppnat för att ändå genomföra ett lopp i år, om än med annan sträckning, samt ge dem som anmält sig tidigare möjlighet att delta nästa år istället förändrar inte bilden:
– Även om evenemanget flyttas till ett annat datum anser vi att de aktuella avtalsvillkoren är oskäliga, säger Rozanna Florén.
Inte förväntat
Göteborgsvarets förbundsdirektör Martin Bergman har därmed fått ytterligare en huvudvärk:
– Det här var ju ingenting vi förväntade oss. Vi har agerat utifrån en given situation där vi har arbetat stenhårt för att genomföra loppet. Och det såg bra ut ända till slutet. Vi tycker vi har agerat helt i enlighet med gällande styrelsebeslut.
Men har det varit i enlighet med lagen också? Verket talar om oskäliga avtalsvillkor?
– Villkoren har vi tagit fram tillsammans med våra jurister. Vi ser villkoren som rimliga med tanke på corona-situationen. Alla kommer att få valuta för sina inbetalade startavgifter och väl därtill, eftersom vi utöver årets nya lopp och att flytta anmälningarna till nästa år också har erbjudit ett virtuellt lopp, säger Martin Bergman.