-Att järnvägen står still går definitivt inte ihop med Sveriges miljömål, det innebär 1800 fler lastbilar bara för ett företag, säger Per Eriksson (S) kommunalråd i Bengtsfors och en av de som nu tar strid för järnvägen.
I ett brev till Trafikverket kräver han och flera skogsföretag ett möte med Trafikverkets generaldrirektör Gunnar Malm.
– Det säger att de ska utreda upprustning av banan och sedan stoppar de all trafik med fyra dagars varsel. Det drabbar företagen som får ställa om nästan över en natt, säger Per Eriksson. Det är inte värdigt beteende för en myndighet 2013, och nu är vi snart i 2014.
Akut beslut
I september kunde Västnytt avslöja att järnvägen mellan Mellerud och Bengtsfors, DVVJ, var nedläggningshotad. Mest går det godstrafik, virke och pappersmassa på den, men på sommaren färdas 7 000 turister på den. Men efter protester gick verket med på att göra en studie om järnvägens framtid. Därför blev politiker och företag djupt förvånade när Trafikverket den 20 december fattade ett akut beslut om att stoppa trafiken på bandelen mellan Mellerud och Billingsfors.
– Trafikverkets undersökningar av den aktuella sträckan har påvisat bl a att nedbrytningshastigheten är högre än vad som tidigare beräknats varför allvarliga säkerhetsrisker uppstått. Trafikverket har inte hunnit samråda med berörda aktörer på grund av ärendets akuta karaktär, skriver underhållschef Jan Pettersson i beslutet.
Är det inte bra att Trafikverket sätter säkerheten främst?
– Jo, men det handlar inte om medel utan om vilja. De säger att järnvägen ska öppna igen 1 september 2014, då är ju tursitsäsongen över, säger en bedrövad Per Eriksson.
Västnytt har inte kunnat nå Trafikverket för en kommentar.