På söndagskvällen vid 17.41 kom det ett larm om brand på Björkö. Stora insatser gjordes för att få kontroll på branden och flera tvingades att evakuera sina hem. Trots det dröjde det fem timmar för Öckerö kommun att publicera information i sociala medier om branden.
– Jag kände mig orolig och hade förväntat mig mer av kommunens information, säger Charlotta Parkås, som bor på närliggande Fotö, innan hon fortsätter:
– Jag arbetar som kommunikatör till vardags, nu var jag på andra sidan och fick uppleva hur viktigt det är med kommunikation. Jag tycker det är viktigt att man får officiell information och att man ser att de har koll.
Invånarna kritiserade
Först flera timmar efter första larmet om branden publicerades information på kommunens hemsida. I sociala medier dröjde det fem timmar innan något publicerades, då på Facebook efter att flera öbor hört av sig och kritiserat kommunen.
– Facebook är verkligen en sådan kanal som skulle kunnat användas bättre. På hemsidan och på Facebook dröjde det flera timmar, det hann göra folk oroliga, säger Charlotta Parkås.
Istället fick hon sin information först från vänner och bekanta på sociala medier som bor på Björkö och kringliggande öar och sedan från traditionella medier. Kommunens information anser hon bristfällig. Det är något som Öckerö kommun har förståelse för.
– Vi är medvetna om kritiken och medvetna om att det tog tid innan vi kom ut med den första informationen. Vi är ödmjuka. Det här är en viktig lärdom för framtiden, säger Anders Lundgren, kommunikatör på kommunen.
Brister inom kommunen
Att informationen dröjde menar han bland annat beror på brister i organisationen, att informationen inte kom in och heller inte spreds tillräckligt fort inom kommunens organisation.
– Vi fick vänta, vägen in till oss från räddningstjänsten var inte så som vi önskat. Vi hade inte så mycket information, utan vi fick jaga den själva, säger Anders Lundgren.
Information om uppsamlingsplats, om inställda färjor och om säkerhetsåtgärder dröjde.
Flera kommuninvånare kontaktade er om Facebook, varför gick det inte snabbare?
– Jag har inget riktigt bra svar, vi hade ingen riktig struktur där. Facebook är en jättebra kanal som vi ska använda mer.
Var ni redo att hantera en sådan här kris?
– Jag vill svara ja på det, men det finns saker att förbättra. Vi lär oss väldigt mycket av det här.