Man vid rör

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör varför Per Engstrand, från bostadsrättsföreningen BonTop Mölnlycke, tycker att fjärrvärmekunder är rättslösa i klippet ovan. Foto: SVT

Kunderna efter prischocken på fjärrvärme: ”Vi känner oss rättslösa”

Publicerad

De senaste åren har fjärrvärmepriset skjutit i höjden. Men kundernas ställning är för svag, enligt regeringens utredare.

Per Engstrand bor i bostadsrätt i Mölnlycke och kräver att lagen ändras.

– Det är ett väldigt dåligt konsumentskydd. Vi känner oss rättslösa.

Fjärrvärmen har de senaste åren blivit allt dyrare. Årets prishöjning har beskrivits som ”Rekord i prischock”. Detta enligt den årliga Nils-Holgersson rapporten.

Enligt rapporten har priset för fjärrvärme har ökat med drygt 15 procent mellan 2023 och 2024.

Kritik mot höjning av fjärrvärmepris

Stora kostnadsökningar

Enligt branschen beror prisökningarna på en oroligare omvärld där kostnaderna för biobränslen ökat dramatiskt.

– Tittat man på de otroligt stora kostnadsökningarna som fjärrvärmeföretagen har haft så har inte det slagit igenom fullt ut till pris till kunderna. Fjärrvärmebranschen har varit som en krockkudde, säger Daniel Lundqvist, ansvarig för värme- och kylmarknadsfrågor på Energiföretagen Sverige.

De senaste årens prishöjningar på fjärrvärme har lett till kraftig ökning av anmälningar till Energimarknadsinspektionen, samt ansökningar om medling till Fjärrvärmenämnden.

Därför har regeringen bett Energimarknadsinspektionen uppdraget att titta på ett förstärkt kundskydd.

”Svår marknad”

Redan nu slår Energimarknadsinspektionen fast att kundskyddet både kan och behöver stärkas. Men hur återstår att se.

– Det är en svår marknad att hantera för det delvis är ett naturligt monopol, men samtidigt finns det andra uppvärmningsalternativ, säger Johan Nilsson, projektledare på Energimarknadsinspektionen.

Krock i förväntningar

Energiföretagen Sverige ser positivt på utredningen görs, framför allt på att den tittar på vad det innebär för kunden att förhandla.

Enligt Daniel Lundqvist förväntar sig kunderna att kunna förhandla om priset, medan fjärrvärmeföretag är förhindrade av konkurrenslagen att ge en enskild kund ett annat pris. Då måste priset ändras för samtliga kunder i samma kategori.

– Här blir det en krock i förväntningarna. Och då är det bra att man belyser det, säger Daniel Lundqvist.

Energimarknadsinspektionen ska presentera den sista delen av utredningen till regeringen senast den 12 december 2025.

Radhusbor i Landvetter.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Vi har ju inget val” – se hur fjärrvärmepriset i Härryda kommun fick Hannu Ahoniemi (till höger) att ilskna till rejält i januari 2024. Foto: SVT

Fjärrvärme

Fjärrvärme innebär produktion av hetvatten som distribueras i rörledningar till flera kunder i en ort och är den vanligaste uppvärmningsformen i Sverige. Prissättning av fjärrvärme sker på en avreglerad marknad där fjärrvärmeföretagen har monopolställning. Fjärrvärmekunder har rätt att förhandla om priset och kan dessutom ansöka om medling hos Fjärrvärmenämnden.

Källa: Energimarknadsinspektionen och regeringen.se

Nils Holgersson-rapporten

I Nils Holgersson-rapporten jämförs kostnader för sophämtning, vatten och avlopp, el och uppvärmning för ett flerbostadshus mellan olika kommuner.

Bakom rapporten står bland annat Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta.

Syftet med rapporten är att visa på hur priserna skiljer sig: ”det faktum att många av verksamheterna bedrivs i kommunala eller enskilda monopol innebär att de behöver granskas, inte minst med avseende på priserna”

Källa: nilsholgersson.nu

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kritik mot höjning av fjärrvärmepris

Mer i ämnet